Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Marinice: 'de vernieuwde Merlice' proef je digitaal

Tholen - Normaal hebben ze het liefste de hele keten tot aan de consument af en toe over de vloer om hun tomaten te bekijken en te proeven - maar dat zit er nu even niet in. Toch wil het team van De Ruiter contact met de keten houden. Dat betekent dat ze digitaal aan de slag gaan: 'Virtual Sampling it is'. Vandaag staat Marinice op het menu. Nico van Vliet vertelt dat dit wel eens de vernieuwde Merlice kan zijn.

Ruim twee jaar geleden werden de eerste tomaten geoogst uit het hypermoderne Experience Center van veredelingsbedrijf De Ruiter. Dat is er speciaal op ingericht om de rassen door de hele keten te laten beoordelen: van teler en handelaar tot retailer en consument, nationaal en internationaal.

90 seconden
Door de uitbraak van COVID-19 kan dat nu helaas niet. Jammer, vinden ze, maar juist als veredelingsbedrijf vinden ze zeker dat gezondheid voor gaat. Volgens Nico van Vliet, ketenmanager van het bedrijf, is de benadering nu meer digitaal, in plaats van fysiek.

Zo heeft het bedrijf een ‘Virtual Sampling’ concept ontwikkeld, wat betekent dat de ketenpartner in ongeveer 90 seconden een zo goed mogelijk beeld krijgt van een nieuw ras in vergelijking met een bestaand ras. “Op deze wijze willen we de ketenpartners informeren op een dynamische, aantrekkelijke wijze”, vertelt Nico.

Kleur- en smaakverbetering
En wat betekent dat nou eigenlijk precies? Hoe breng je over dat nieuwe tomaat Marinice een grote stap vooruit betekent in het ‘budget commodity’ segment ten opzichte van Merlice. “Het wordt zeer gewaardeerd door de keten dat wij een grote smaak- en kleurverbetering hebben kunnen bewerkstelligen in de ‘budget’ categorie, met behoud van de kilo opbrengst van Merlice", laat Nico weten.

"Maar digitaal is dat natuurlijk niet te proeven. Daarom kan van beide rassen de vruchtkleur worden bekeken aan de hand van een kleurenkaart, inclusief doorsnede van de vruchten en laten we een brix-meting zien van 1, 4, 7 en 10 dagen na de oogst van de tomaten." 

Voor meer informatie:
De Ruiter Seeds
www.deruiterseeds.com
info@deruiterseeds.nl

Nico van Vliet
Trade Partnership manager
+31623034317
nico.vanvliet@bayer.com