Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Spaanse handelaar wil in Afrika zijn 'klasse 2' producten afzetten

In een tijd waarin de Spaanse groenten- en fruitsector probeert om zijn positie op de Europese en internationale markten te behouden, is het openen van nieuwe afzetkanalen een alternatief.

"Veel groenten en fruit met een hoge voedingswaarde en uitstekende uiterlijke eigenschappen worden weggegooid. De Europese markt weigert producten die niet voldoen aan bepaalde maten of esthetische voorwaarden. Het is belangrijk om een oplossing te vinden voor deze producten", stelt Silvia Madrueño, directeur Business Development en Marketing bij Sunrise Fruits Company.

Sunrise Fruits Company werd in 2002 opgericht door Giuseppe Pinca en is tot op de dag van vandaag een familiehandelsbedrijf. De kwaliteit van de service en de korte cycli stellen het bedrijf in staat om te voldoen aan de verwachtingen van grote en kleine klanten als export- en handelsbedrijf voor kleinschalige telers.

"Zwitserland is onze grootste klant, maar we zijn bezig met het openen van kanalen naar nieuwe, minder traditionele exportlanden voor Spanje, zoals Senegal, Mali, Ivoorkust en Ghana, waar we met ons eigen merk, Sonrisa Verde, binnenkomen", vertelt Silvia.

"In Europa worden sommige niet-premiumproducten afgewezen en afgezet tegen elke willekeurige prijs. Daarom is het van essentieel belang om nieuwe kanalen te zoeken. Afrika is er daar één van, en producten als peen, aardappel, ui, prei, of appelen worden goed ontvangen", vervolgt Silvia Madrueño.

De expert in business development merkt op dat Afrika een flexibele en toegankelijke markt is. "Er kunnen zich wat moeilijkheden voordoen in het exportproces, maar de markt is een goede klant voor verse producten en ook voor andere productgroepen".

Madrueño geeft ook aan dat bewaring een essentiële factor is, aangezien de bewaringsomstandigheden in veel Afrikaanse landen sterk afwijken van die in Europa. "Het product dat we verzenden moet zich kunnen aanpassen aan de ontvangst- en bewaaromstandigheden. Daarom is het van vitaal belang dat het kwaliteitsproducten zijn, anders zal het product de andere omgeving niet kunnen verdragen en een zeer beperkte houdbaarheid hebben."

Voor het Valenciaanse bedrijf is deze formule een win-winsituatie: Spaanse telers vinden levensvatbare afzetmogelijkheden tegen acceptabele prijzen voor producten die 'niet geschikt' zijn voor de Europese markten, vanwege bijvoorbeeld een kleine maat. "Sunrise werkt met alle soorten klanten, van kleine telers die niet kunnen of willen werken met tussenpersonen, tot aan grote bedrijven", aldus Silvia Madrueño.

Volgens Silvia is het productaanbod dat geschikt is voor deze kanalen zeer gevarieerd en neemt de Afrikaanse vraag toe, zowel qua volume als qua assortiment. "De meerderheid van de producten die we verzenden hebben kwalitatief hoogwaardige voedingseigenschappen en uitgebreide certificeringen, zoals IFS, GlobalGAP en Global Grasp, en uiteraard ook voor de biologische teelt".

 

Voor meer informatie:
Silvia Madrueño
Directora de Desarrollo de Negocio y Marketing
Sunrise Fruits Company
Carrer Botiguers, 3
46980 Paterna (Valencia)
T: +34 961 34 44 45 
[email protected]
www.sunrisefruits.com

Publicatiedatum: