Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Eric Groenheide, P. Solleveld Export B.V.:

“Wij krijgen als exporteur steeds meer een groothandelsmarktfunctie”

Tholen - Sinds jaar en dag is Duitsland de belangrijkste afzetmarkt voor Nederlandse kasgroenten. Die zijn vandaag de dag vrijwel altijd jaarrond beschikbaar, maar dat neemt niet weg dat de aftrap van het traditionele kasgroentenseizoen voor exporteurs van kasgroenten op Duitsland nog steeds echt een ijkpunt is. Zodra de beschikbaarheid van Nederlands product toeneemt, volgt de vraag uit Duitsland vanzelf. Dat is een zekerheidje, al jaren. Vraag naar Nederlands product is er namelijk altijd. Wat wel opvalt: de orders worden steeds diverser en de voorraden in heel de keten kleiner.

“Duitsland is echt dé markt voor ons”, vertelt Eric Groenheide, een van de verkopers bij P. Solleveld Export B.V. Het bedrijf vierde vorig jaar het zeventigjarig jubileum en is van oudsher gericht op de Duitse markt. Afgelopen winter was het zoals gebruikelijk wat rustiger op kantoor en in de loods in Maasdijk, maar nu in april de kop er voor wat betreft het Nederlandse kasgroentenseizoen af is, stroomt de loods dagelijks weer goed vol verse producten waarvan kasgroenen de hoofdmoot zijn. “Voor onze klanten doet het er niet toe hoe groot wij zijn als we maar goed werk leveren en laten zien dat we een betrouwbare handelspartner zijn.”

Snel heel diverse orders verwerken
Dat lukt al jaren met het speciaal op Duitsland gerichte eigen merk Natura waarmee Solleveld tomaten, paprika’s en aubergines afzet. “Dat merk staat echt als een huis”, aldus Eric. “Maar ons assortiment is veel breder dan dat. Alle mogelijk kasgroenten kunnen wij leveren, terwijl het ondertussen steeds belangrijk wordt om daarnaast bijvoorbeeld ook exoten, cressen en kiemgroenten aan te kunnen bieden. Naar dat soort producten zien wij steeds meer vraag. Op kasgroentengebied kun je je niet echt meer onderscheiden. Een uitgebreid aanbod heeft daar iedereen. Onderscheiden moet je je op kwaliteit en flexibiliteit.”

De uitdaging zit hem er volgens Eric in om met zo min mogelijk voorraad te werken. “Daardoor kun je je de producten zo vers mogelijk aanbieden aan de klant en heeft de klant er ook het langst plezier van. Wat wij zien is, dat klanten steeds vaker met orders op maat bij ons aankloppen. Zelfs al zo’n order laat op de middag aankomt, zorgen wij dat de zending nog diezelfde avond in Duitsland is. Dat kan alleen dankzij ons eigen wagenpark, eventueel de hulp van een externe logistiek expediteur én door onze manier van werken. Snel heel diverse orders verwerken, daar ligt onze kracht.”

Groothandelsmarktfunctie
De oorzaak voor die steeds diversere orders is dat de Duitse klant liever ook niet met te veel voorraad werkt en dus liever elke dag een kleinere bestelling doet dan één keer per week een grote bestelling om vervolgens uit voorraad te werken. “Pas als de klant iets verkocht heeft, klopt hij nu bij ons aan. Voorraden worden in de hele keten steeds minimaler en versheid steeds belangrijker. ’s Winters zijn het vooral de kleinere Duitse klanten die bijvoorbeeld niet in staat zijn om product rechtstreeks uit Spanje af te nemen. Op dat moment hebben wij eigenlijk een groothandelsmarktfunctie en kan de klant door ons zijn vraag laten invullen met producten die wij voor hem inkopen. Toch ontkom je zelf als exporteur ook niet helemaal aan het aanleggen van een bepaalde voorraad en hebben wij ook ’s zomers steeds vaker een groothandelsmarktfunctie.

Ondanks de groeiende macht van de grote retailers ziet Eric nog wel toekomst voor de groothandelsmarkt die zo typisch is voor Duitsland. “Groothandelsmarkten vervullen nog steeds een belangrijke rol, juist ook voor de klanten met kleinere orders. Voor ons werkt de combinatie tussen retail en groothandelsmarkt in ieder geval goed.” 

Dit artikel verscheen eerder in editie 4, 33e jaargang van vakblad AGF Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl.     

Voor meer informatie:
P. Solleveld Export B.V.
www.solleveld.nl 

Eric Groenheide
eric@solleveld.nl