Online groeipotentie voor boodschappen
Wat betreft online dienstverlening is er nog een hoop onontgonnen terrein. De voornaamste uitdaging voor de verdere groei van online verkoop is om interessante doelgroepen zoals gezinnen, welgestelde ouderen en kleine bedrijven via het juiste model te bedienen. Verschillende ontwikkelingen sterken de verwachting dat er via online kanalen groei te behalen is:- De investeringen die worden gedaan in verschillende online distributiemodellen. Bijvoorbeeld in het opzetten van afhaalpunten, ontwikkelen van software en opleiden van personeel;
- De opkomst en het succes van het online kanaal in de non-food detailhandel;
- Het aandeel van online boodschappen in de ons omringende landen;
- De gewenning bij de consument om digitaal en mobiel te bestellen en te betalen en de ontwikkeling van nieuwe toepassingen en apps om het bestelproces te vereenvoudigen en optimaliseren;
- Het gemak om voor de grote boodschappen niet meer de winkel in te hoeven.
Ondernemerschap verandert door toegenomen consolidatie
Het winkellandschap verandert ook door het dalende aantal supermarktformules en de groei van de overgebleven formules. Door de focus van de supermarktorganisatie op formulepositionering, inkoop en de logistieke processen, ligt er voor de ondernemer nog meer nadruk op de winkelvloer. Dirk Mulder, sectormanager Food & Retail: “Zelfstandigen onderscheiden zich door de interactie met klanten op te zoeken, uit te blinken in personeelsmanagement en loonkostenbeheersing, te sturen op het voorkomen van derving en in te spelen op de lokale marktbehoefte.”Klik hier voor het rapport