Tholen – Groene cijfers in alle segmenten voor Kuehne + Nagel. Het Zwitserse bedrijf boekte meer omzet en houdt onder de streep meer over dan vorig jaar. Dat blijkt uit de jaarcijfers die Kuehne + Nagel publiceerde. CEO Detlef Trefzger legt voor het nieuwe jaar de lat nog hoger.
“Ondanks de verzwakking van de markt in het einde van het jaar, was 2018 wederom een succesvol jaar voor Kuehne + Nagel,” reageert CEO Detlef Trefzger. “We zijn er in geslaagd om de netto omzet, brutowinst en EBIT wederom te laten groeien.” Hij wijst op de strategie van het bedrijf als belangrijkste oorzaak voor de groei. “Door de introductie van extra digitale platforms, met nieuwe, gespecialiseerde oplossingen en gerichte overnames, hebben we strategische mijlpalen bereikt afgelopen jaar en we zullen verder gaan op onze reis.”
Het bedrijf boekte een netto omzet van CHF 20.774 miljoen (18,3 mld euro). Een jaar eerder stond de omzet op CHF 18.594 miljoen (16,4 mld euro). De omzet op verschillende continenten groeide stevig. In de Amerika’s (Noord-, Zuid-, Centraal-) steeg de omzet met 17%. In Azie en de Pacifische regio werd een omzetgroei van 13,5% genoteerd en in EMEA (Europa, Midden-Oosten, Centraal-Azie en Afrika) kwam de omzet 9,3% hoger uit.
Groei in alle segmenten
Met een groei van 7,7% in volume heeft Kuehne + Nagel haar positie in de zeevracht verstevigd. Het bedrijf verhandelde 4,7 miljoen TEU, wat neerkomt op een groei van 335.000 TEU. Ook in het luchtvracht werd groei genoteerd. Het volume steeg met 11% naar 1,7 miljoen ton. Daarmee presteerde het bedrijf “significant beter” dan de markt als geheel. Voor het transport over land steeg de omzet met 13,1% en verbeterde het EBIT met 55%. Binnen Contract Logistics steeg de omzet met 9%. Die groei was vooral te zien in de VS en Azie. Voor de e-commerce werden groeicijfers tot 40% genoteerd.
De winst over het boekjaar steeg van CHF 740 miljoen (651,2 mln euro) in 2017 naar CHF 772 (679,3 mln euro) in 2018. Voor het nieuwe jaar legt CEO Trefzger de lat hoog. “Hoewel de groei van de wereldeconomie aan het einde van 2018 afvlakte, bevestigen we onze doelen voor het nieuwe jaar. In 2019 willen we twee keer zo snel groeien als de markt en onze resultaten verder verbeteren, aangevuld met geselecteerde overnames binnen ons portfolio.”