Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Oostenrijkers kochten in 2011 minder verse levensmiddelen

Sinds 2008 geven Oostenrijkers jaarlijks constant vier miljard euro uit aan melkproducten, eieren, vlees, groente en fruit. Maar omdat de prijzen van voedingsmiddelen stegen (Statistik Austria noteerde een prijsstijging van 11,3% tussen begin 2008 en eind 2011 bij voedingsmiddelen), daalde in 2011 de hoeveelheid verse levensmiddelen, die de Oostenrijkers in hun winkelwagen legden.

Het zijn echter niet alleen de prijsstijgingen, die terughoudendheid bij de consumenten veroorzaakten. De angst dat tomaten, komkommers en sla besmet zouden kunnen zijn met de EHEC-bacterie schrokken de consument zo af, dat hij afzag van aankoop. Uit cijfers van het AMI bleek dat de omzet, die behaald werd met groenten, fruit en aardappelen in 2011 met 5,2% daalde naar 887 miljoen euro.

Gekeken naar de langere termijn maakte zich ook een andere trend merkbaar. Zo blijkt dat Oostenrijkers minder vaak boodschappen doen dan vroeger. Omdat consumenten, wanneer zij boodschappen doen, vaak ook nog enkele dingen meenemen die ze eigenlijk niet nodig hebben, vinden er nu dan ook minder vaak onnodige aankopen plaats.
Publicatiedatum:

Gerelateerde artikelen → Zie meer