Noviteiten The Greenery op Fruit Logistica
Yvonne Geurten bij de noviteiten op de Greenery-stand
Angello Sweet & Seedless Pepper
The Greenery en Syngenta Seeds presenteren de Angello ™ Sweet & Seedless Pepper. Deze nieuwe variëteit minipaprika heeft een frisse, zoete en knapperige smaak, een kenmerkende rode kleur en bevat geen zaadjes. De seedless pepper is een gezonde snack, die op ieder moment van de dag kan worden gegeten: op school als fruitsnack, maar ook als opkikker na het sporten of als tussendoortje tijdens een dagje uit.
De Angello Sweet & Seedless Pepper is een innovatief ras, ontwikkeld dankzij natuurlijke plantveredeling. Vruchtontwikkeling zonder zaadzetting is nieuw voor paprika’s. Gedurende het teeltproces zijn verschillende paprikarassen samengevoegd, zodat een kwalitatief hoogwaardige paprikaplant ontstond dat gegarandeerd zaadloze vruchten geeft.
Syngenta heeft kennis van zaadveredeling, productontwikkeling en teeltbegeleiding. The Greenery heeft veel (internationale) markt-, product- en logistieke kennis en directe contacten met telers. De samenwerking tussen Syngenta en The Greenery heeft hierdoor een mooie basis voor de lancering van een uniek product in de markt. De samenwerking biedt synergie, niet alleen voor beide bedrijven, maar des te meer ook voor de telers en consumenten.
De Angello™ Sweet & Seedless Pepper wordt aangeboden in een snackverpakking. Om een jaarrond aanbod te kunnen leveren, wordt de Angello™ Sweet & Seedless Pepper in Spanje, Israël en Nederland geteeld. The Greenery is de exclusieve verkooppartner van de Angello Sweet & Seedless Pepper voor Noord- en West-Europa. Met ’de ideale snackpaprika’ dingde Syngenta Seeds mee naar de Fruit Logistica Innovation Award 2012, die ook nog eens werd gewonnen.
Sweet Pepper Power
Minipaprika’s hebben hun plek in de winkel veroverd. Maar de consument houdt niet van de zaadjes, die in de paprika zitten. Na drie jaar veredelingswerk introduceert The Greenery samen met teler Dolf Boekestijn op de Fruit Logistica een unieke paprikasoort: de Sweet Pepper Power© zonder zaadjes. Uniek aan de Sweet Pepper Power© is het feit dat de paprika geen zaadjes bevat. De vorm van
deze minipaprika’s is identiek aan de vorm van een normale paprika, alleen kleiner: lengte 25-55 mm, diameter 25-40 mm. De minipaprika’s zijn heerlijk zoet en vol van smaak en hebben een aantrekkelijke kleur, waardoor veel kinderen dol zijn op deze snack. Omdat de Sweet Pepper Power© geen zaadjes bevat, is deze eenvoudig te vullen en ideaal als gezonde snack. Door de beperkte kwetsbaarheid, is de oranje minipaprika eenvoudig overal mee te nemen onderweg. Lekker voor op school als fruitsnack, maar ook als opkikker na het sporten of als tussendoortje tijdens een dagje uit.
The Greenery heeft al enige tijd aandacht voor de ontwikkeling van een minipaprika zonder zaadjes. Uit consumentenonderzoek blijkt dat het meest gehoorde bezwaar bij de paprika is dat deze zaadjes bevat. Het leveren van toegevoegde waarde is voor The Greenery een belangrijk onderdeel van de strategie van de organisatie. The Greenery blijft investeren in nieuwe producten, concepten en diensten, zodat we voor onze telers en klanten een belangrijke partner in business blijven.
Dolf Boekestijn, van bedrijf P. Boekestijn & Zn: “We zagen een groeiende behoefte bij de consument aan bijzondere paprika’s. Na jaren van testen, selecties en proeven, kwam uit één van de proeven de minipaprika zonder zaadjes. Vervolgens heeft het drie jaar gekost om tot deze Sweet Pepper Power© te komen. Bij ons staat centraal wat de klant vraagt. Daar zijn we helemaal op ingericht met onze teelt en met de verpakkingshal. Elk jaar brengen we in beeld wat de belangrijkste klanten vragen en stemmen daar het assortiment op af. We werken samen met The
Greenery om het nieuwe product in de markt te zetten."
De Sweet Pepper Power© is beschikbaar van half maart tot en met eind oktober.
Red Egg
The Greenery introduceert tijdens de Fruit Logistica 2012 een nieuwe variëteit pruimtomaat: de Red Egg. De Red Egg wordt nu al gezien als dé pruimtomaat voor de komende tien jaar dankzij het onderscheidend vermogen in de vele toepassingsmogelijkheden van het product.
De Red Egg tomaat kenmerkt zich door de dieprode kleur, de langwerpige vorm en de verrassende veelzijdigheid. De tomaat kan worden gebruikt in soepen, sauzen en pasta's. De tomaat bevat meer vruchtvlees dan andere pruimtomaten en verliest weinig vocht bij het aansnijden zonder af te doen aan smaak. Dit betekent dat deze tomaat zeer geschikt is voor gebruik in salades, op brood en in roerbakgerechten. Het eivormige uiterlijk van de Red Egg tomaat zorgt ervoor dat bij het snijden, mooie gelijke plakjes tomaat ontstaan.
De Red Egg is ontwikkeld in nauwe samenwerking met de telergroep Red Fresh van The Greenery: Themato, Nico Duyvestein en Fred van Zeyl. Martien Duindam van Themato: “Samen met The Greenery hebben we gezocht naar een veelzijdig en uniek product. Met de Red Egg hebben we dit unieke product gevonden. Voor onze telergroep is de Red Egg een tomaat waarmee we beter kunnen aansluiten op de wensen van de klanten. Voor The Greenery is de pruimtomaat een mooie uitbreiding van het assortiment vruchtgroenten. We bieden de Red Egg niet alleen aan aan de
retail, maar ook aan foodservice organisaties, zoals de horeca. Om een jaarrond aanbod van de pruimtomaat te kunnen garanderen, is internationale teelt onder de formule Red Egg noodzakelijk. Dit is een volgende stap in het ontwikkelproces.”
De Red Egg is van het ras Romanella. De eivormige tomaat is beschikbaar vanaf begin april en kent de volgende maatsorteringen: 60 tot 80 gram, 80 tot 125 gram en 125 gram en meer. De tomaat wordt verpakt in een onderscheidende verpakking waarop het product in het oog springt.