
"Tien telers hebben in samenwerking met telersverenigingen het label Vegetable Valley opgezet om aan specifieke wensen van afnemers te voldoen. Hiermee richt de groep zich niet direct op retailers of groothandels, maar op specifiekere klanten zoals horeca, restaurants en zorginstellingen. Veel wordt nu standaard geleverd tegen de laagst mogelijke prijs, waarbij ook de kwaliteitseisen steeds minder worden. Deze telers willen iets specifieks leveren en producten op maat aan de afnemers aanbieden tegen een aanvaardbare prijs. Klanten kunnen er bijvoorbeeld voor kiezen om de producten in een speciale verpakking te ontvangen met QR-codes, waarbij informatie van telers wordt vermeld."
"We richten ons niet direct op supermarkten, maar hopen dat ze na verloop van tijd inzien dat dit concept werkt en daarna beslissen het ook op te nemen in hun assortiment", geeft Nico aan. "Supermarkten hebben nu een marktaandeel van zo'n 80% en Vegetable Valley-telers richten zich op de andere 20%."
"Met dit concept willen telers iets unieks leveren, vergelijkbaar met het Belgische Flandria-label. Het succes van kwalitatief perfecte producten tegen een goede prijs willen we nastreven." Volgens Nico zijn er al meerdere agf-telers geïnteresseerd in Vegetable Valley. "Het toetreden van alle aardappel- groenten en fruittelers is mogelijk. Ze moeten wel voldoen aan speciale eisen. Daarvoor is een kwaliteitshandboek opgesteld."

"In eerste instantie is het concept opgezet voor West-Friese telers, maar in de toekomst zal dit mogelijk worden uitgebreid in heel Nederland." Sinds januari wordt Vegetable Valley gepromoot. "Het wordt gecommuniceerd via bijvoorbeeld flyers en zeildoeken bij telers. Verschillende restaurants hebben ook al gevraagd om een bordje bij de deur om te laten zien dat ze deze producten gebruiken in hun menu."
Hoe zijn de telers op de naam gekomen? "In Noord-Holland bestaat ook Seed Valley, een samenwerkingsverband van zaadveredelaars. Daarvan is de naam afgeleid." Nico benadrukt dat ze als LTO Vollegrondsgroente.net alleen een begeleidende functie bij de start hebben. "Wij zetten het frame neer en verder moeten de telers het zelf doen. Het moet door de groep zelf worden gedragen, gepromoot en vermarkt."
Voor meer informatie:
Nico Bakker
(06) 53 75 32 52