Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Dirk Salentin van biofruit ziet toekomstperspectief voor de bio-branche

"„Een oplossing voor de lange termijn moet voor alle partijen zinvol zijn"

De opvallende vertegenwoordiging op vakbeurs Anuga in Keulen, de onderscheiding als lid van de Ethik Society en niet in de laatste plaats de constante verdere ontwikkeling van de online-handel: 2017 was een succesvol jaar voor Dirk Salentin, CEO van het Duitse bedrijf biofruit. Ook al blijven de retailprijzen in de discountcategorie en de aanzienlijke investeringen voor ready-2-eat-exoten nog steeds een grote uitdaging, de geëngageerde ondernemer ziet de toekomst positief tegemoet. "We maken kleine stappen vooruit'', zegt hij.
 
Alle cijfers bewijzen dat de bio-branche groeit. Consumenten kiezen steeds vaker voor biologische producten en dit levert afzetmogelijkheden op. Het areaal voor biologische groenten en biologisch fruit groeit net zo snel - jaarlijks komen er duizenden hectares bij, ook omdat het aanbod en de vraag in de retail stijgen. Producten zoals kurkuma, gember, knoflook en paddenstoelen zijn reeds in grote hoeveelheden verkrijgbaar, ongeveer net zoals exoten, die momenteel helaas nauwelijks in ready-2-eat-kwaliteit aangeboden worden. Het probleem is dat de conventionele techniek vanwege de veeleisende certificeringen niet eenvoudig ingezet mag worden in de biosector. "Hier staat bio nog duidelijk in de kinderschoenen, hoewel er momenteel reeds veel in nieuwe techniek geïnvesteerd wordt. Voor ons bestaat echter het gevaar dat men bij grote investeringen ook bijpassend grote hoeveelheden moet telen. Op grond daarvoor zijn we hiermee eerder terughoudend'', legt Dirk uit.


Directeur en oprichter Dirk Salentin bij de stand op de vakbeurs Anuga in Keulen

Betrouwbaar & transparant
Biofruit biedt in heel Duitsland eigen service-oplossingen aan voor de doelgroep middenstandslevensmiddelenketens. Door veel van deze service-oplossingen – in het bijzonder bij de productenscenering en het category management – wordt bio binnen de toegevoegde waardeketen nieuw gedefinieerd. Biofruit staat voor een bijzondere soort 'premium-bio' – wat betreft kwaliteit en service. Met verschillende vestigingen probeert het bedrijf zoveel mogelijk lokale partners in te zetten en zo grote transportafstanden te voorkomen. Maar ook wat betreft verpakkingsmaterialen denkt men aan het milieu. "We bieden zoveel mogelijk losse of gebanderolleerde producten aan. We moeten er echter op letten dat het voor de consumenten ook comfortabel en praktisch blijft'', aldus Dirk. Als voorbeeld noemt hij snoeptomaten, waarbij consumenten minder enthousiast zijn over losse dan over verpakte producten. Maar ook hiervoor bestaan inmiddels volledig ecologische verpakkingsoplossingen zoals bijvoorbeeld schaaltjes van graskarton.


Het team van biofruit bij de stand op de vakbeurs Anuga
 
Een andere uitdaging die moeilijker het hoofd geboden kan worden vormen de dalende prijzen van veel bioproducten. Het aanbod neemt snel toe, zowel bij de discounters, die steeds meer biologische producten op grote schaal aanbieden, alsook bij de grote handelsketens, die steeds succesvoller reclame maken voor bioproducten en hierdoor grotere hoeveelheden voordelig aan kunnen bieden. De natuurvoedingshandel moet zich hierdoor opnieuw uitvinden, een exclusief bio-assortiment opbouwen en dit bijpassend presenteren. Men moet zich onderscheiden. Gewoon biologisch is niet meer voldoende, aldus Dirk. De eigen etiketten van de biofruit-handelsmerken met energie-gegevens, teelteisen en een kwaliteitskeurmerk bieden hierbij een mogelijkheid. Echter: de verschillen tussen de afzonderlijke biokeurmerken zijn moeilijk uit te leggen. Desondanks is het heel belangrijk om voor traceerbaarheid te zorgen en voor de consumenten transparant te zijn. Dirk: "Over het algemeen geldt: des te strenger de teeltrichtlijnen zijn, des te betrouwbaarder het keurmerk.''
 
Biofruit ontving onlangs een onderscheiding en werd opgenomen in de 'Ethik Society'. Dirk Salentin benoemt in het bijzonder één zin waarmee hij de waarde van zijn bioproducten samenvat: "Alles wat we doen moet het doel hebben dat onze kleinkinderen ermee door kunnen gaan. Dat sluit grote winstmarges daadwerkelijk uit, maar aan de andere kant ook dat we onrendabel werken. We zijn er van overtuigd dat onze kinderen ook nog over een leefbare aarde moeten beschikken. De oplossing die we hiervoor voor de lange termijn bieden, moet tegelijkertijd voor alle partijen en partners zinvol zijn." 


 
Competentie
biofruit GmbH werd in 2009 door Dirk Salentin opgericht en richtte zich aanvankelijk op de complete levensmiddelenhandel. Het bedrijf met de hoofdvestiging in Düren beschikt inmiddels over distributiecentra in Kehl, München en Rotterdam en levert tegenwoordig van daaruit hoofdzakelijk aan middenstandssupermarkten en gastronomiebedrijven in Duitsland, evenals deels in Noorwegen en Oostenrijk. Onder haar eigen merken 'biofruit', 'biogarden' en 'bionissimo' biedt het bedrijf een complete dienstverlening aan inclusief category management, reclame- en assortimentsplanning, productenscenering en competente advisering. Om de gehele bandbreedte aan groenten en fruit aan te kunnen bieden, werkt het bedrijf zowel met lokale alsook met buitenlandse telerscoöperaties samen.

Verdere informatie: 
biofruit GmbH
Geschäftsführer: Dirk Salentin
Am Langen Graben 5, D-52353 Düren
Telefoon: +49 (0) 2421 / 69 35 4-0
Telefax: +49 (0) 2421 / 69 35 4-18
Internet: www.biofruit.de
Publicatiedatum: