Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Groenten en fruit hebben prio 1 bij Delhaize

Tholen - Verse producten en dan met name groenten en fruit krijgen binnen Delhaize prioriteit nummer 1, vertelt woordvoerder Roel Dekelver. "Op de AGF-afdeling zijn seizoenproducten de eerste blikvanger. Die producten zijn op dat moment in topvorm en in grote volumes aanwezig. Daardoor kunnen we ze voor een zeer scherpe prijs aanbieden. Dat doen we ook in het kader van duurzaamheid. Waar mogelijk kopen we Belgische producten in. Dat is goed voor het milieu en de lokale economie." Binnen Delhaize is 70 procent van het totale assortiment, dus niet alleen AGF, afkomstig uit België. Op de AGF-afdeling is waar mogelijk aangeven welke producten uit België afkomstig zijn.



Personeel
De focus ligt bij AGF zowel op de kwaliteit van de producten, als op het personeel. Personeel wordt dagelijks geïnformeerd door de winkeldirecteur, zodat zij de klanten weer goed kunnen informeren. Daarnaast krijgt het personeel twee keer per jaar een trainingsdag op locatie. Roel: "Het AGF-personeel is gedreven door hun liefde voor het product. Zodat zij met passie en trots kunnen vertellen over wat we bieden." Het geeft weer hoe belangrijk de groenten- en fruitafdeling voor Delhaize is. "Het is ons uithangbord en ons visitekaartje. Niet voor niets is de AGF-afdeling gesitueerd bij de entree van de winkel."


Seizoensproducten bij de entree van een Delhaize filiaal met aardbeien, meloenen, nectarines, perziken, paraquayo's en tomaten

Marktgevoel
De AGF-afdeling van Delhaize wil klanten een marktgevoel meegeven en beleving bieden. Een nieuwigheid op de afdeling is de Pine-o-matic, een volautomatische machine die een ananas schilt en in plakken snijdt. "We hebben hiermee een test lopen in een aantal filialen. Het voegt weer en stukje beleving toe aan de winkel. Net als bijvoorbeeld de sushi stand."


Pine-o-matic loopt als test

Centrale inkoop
AGF wordt centraal ingekocht bij de distributiecentra van Delhaize. Met lokale belevering werkt Delhaize niet (meer). "Zo weten we precies wat er binnenkomt en uitgaat. Onze kwaliteitsdienst analyseert bij aankomst de producten van de teler of leverancier op kwaliteit en hygiëne. Regelmatig gaan zij ook op bezoek bij de telers en beoordelen ter plaatse de teeltomstandigheden en materialen die gebruikt worden. Alles wat wij inkopen moet voldoen aan Global GAP-standaarden. We hebben ooit wel een proef gehad met lokale belevering door telers maar dat is stopgezet. Onze zelfstandige ondernemers kunnen echter wel een beperkt aantal lokale producten aanbieden en met telers samenwerken wanneer die aan onze standaarden voldoen."


Een deel van het zacht fruit assortiment

Assortiment
Het AGF-assortiment is in principe in alle winkels gelijk. Het wordt qua aanbod en hoeveelheid verder afgestemd op de lokale winkels. "Delhaize stemt samen met de uitbater het aanbod op het clientèle af. We hebben in België natuurlijk altijd te maken met de verschillen tussen Vlaanderen, Wallonië en Brussel, maar ook daarbinnen zijn er verschillen." Het aantal Delhaize winkels is ruim 750, in zowel België als Luxemburg, 630 daarvan zijn zelfstandige winkeliers.


Een deel van het bio-AGF schap bij een Delhaize filiaal

Bio
Bio is sterk in opkomst ziet Delhaize. "

Een uitgebreid aanbod aan tomaten, indien afkomstig uit België staat dat aangegeven met een Belgische vlag op de verpakking

Populair
Populaire producten met een vaste basis in het assortiment zijn tomaten, komkommers en salades. Wat lastiger te verkopen zijn rode- en witte kool en andijvie. Die volumes lopen terug. Daarentegen zijn de groenten die in vergetelheid waren geraakt aan een revival bezig, vertelt Roel. "De populariteit van pastinaak en zoete aardappel stijgt." In het reguliere aanbod ondervindt Delhaize geen moeilijkheden qua aanvoer dankzij goede contacten met leveranciers. Roel: "Er zijn altijd voldoende volumes aanwezig, behalve in de periode van begin 2017, toen er meteorologische problemen waren in Spanje en Portugal. Vanaf april is alles weer genormaliseerd."


Electronic Shelf Labels

Electronic Shelf Labels
AGF is daghandel, dat maakt dat elke dag weer prijzen aangepast moeten worden. Dat is veel werk en foutgevoelig. Alle Delhaize supermarkten zijn daarom overgestapt op het Electronic Shelf Labeling systeem. "Het is een efficiëntieslag en tevens veel duidelijker voor onze klanten. 's Ochtends staan met een druk op de knop alle juiste prijzen op de labels. Medewerkers hoeven niet meer telkens de kaartjes te vervangen en het voorkomt fouten en verwarring bij de kassa wanneer een van de kaartjes vergeten is", vertelt Roel.