Eerste hectares kas op Glasparel+ verkocht
Niet direct bouwen
Vorige maand meldde kwekerij Sjaloom al te zijn overgenomen en in de loop van volgend jaar de bedrijfsactiviteiten te staken. Het bedrijf zal de grond braak opleveren. Waarom de kas tegen de vlakte moet en wat de precieze plannen zijn is niet duidelijk. Commercieel directeur Stefan van Vuuren geeft aan dat er weliswaar concrete plannen liggen, maar tal van randzaken nog geregeld moeten worden. "In een klap 20 hectare kas bouwen, gaat niet gebeuren. Maar we willen uitbreiden in de rozen. Daar is de grond voor bedoeld en hoe nu verder zullen we in de komende tijd uitwerken en bekendmaken."
Glasparel +
Porta Nova gaat ook 9,2 ha. afnemen van Wayland Developments. De keuze is zeker niet alleen ingegeven door gemak; Glasparel Zuidpolder ligt immers vlak bij de huidige locatie van Porta Nova. Ook het aantal hoogwaardige voorzieningen van het nieuwe glastuinbouwgebied, zoals een integraal en duurzaam waterplan en de optimale bereikbaarheid, langs de A12, speelde een belangrijke rol.
Commercieel directeur Arnaud van der Eijk van Wayland Developments is blij met de komst van zo'n aansprekende naam. "Porta Nova is één van de toonaangevende glastuinbouwbedrijven in Nederland. Wij zijn er blij mee om zo'n onderneming als eerste te mogen verwelkomen. Het geeft voor ons aan dat dit nieuwe gebied voorziet in de behoefte en het bewijst dat nieuwe glastuinbouw in Nederland wel degelijk nog mogelijk is. Mits je voldoet aan de hoge eisen die de ondernemers in ons land stellen. En dat doen we, met Glasparel Zuidplaspolder."
Rozenareaal loopt terug
Het rozenareaal loopt al jaren terug t.g.v. de moordende concurrentie vanuit Afrika. Op kostprijs, arbeid en energie is daar domweg niet tegenop te boksen. Toch heeft Porta Nova, zo blijkt, genoeg vertrouwen in de toekomst van een grote, Nederlandse rozenkwekerij. "In Nederland moet het gebeuren", meldde Stefan eerder in het Financieel Dagblad. In het artikel gaf de kweker aan 'op het stabiele logistieke en politieke klimaat in Nederland te kunnen bouwen' en te geloven in de strategie van 'één hoogwaardig product vanuit één locatie'.