Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Dure tomaten schrikken Duitse consument niet af

Tholen - Het gaat weer beter met de Duitse economie en het consumentenvertrouwen krabbelt langzaam weer op. Kunnen de AGF-prijzen dan ook weer omhoog, of haakt de consument dan af? Daarover spraken Helmut Hübsch en Anne Mansky van GFK afgelopen vrijdag op het Duitse Obst en Gemüse Kongress.

Uit de cijfers van Helmut Hübsch is in ieder geval te zien dat het op zich helemaal niet slecht gaat met de AGF-aankopen. De uitgaven aan versproducten gaan omhoog en ook het percentage van de omzet wat retailers uit de AGF-afdeling halen, steeg de afgelopen jaren van 11,6 naar 13,1 procent. Opvallende daler in de omzetberekening zijn de Duitse worsten, waar de Duitse consument beduidend minder aan uitgeeft. Het strookt ook met consumentenhypes als superfoods, flexitarisch en veganistisch eten. Consumenten die deze trends volgen, eten beduidend meer AGF.




Premium artikelen en kleine verpakkingen
De AGF-prijzen zijn in het eerste half jaar van 2016 liggen voor groenten en fruit ook iets hoger dan in 2015 en 2014. Van de duurdere groente wordt over het algemeen ook iets minder gekocht - maar dat geldt totaal niet voor het premium segment. In het uitgavenpatroon valt het Hübsch op dat er in de Duitse markt duidelijk ruimte is voor premium artikelen. "Aan de snoeptomaat worden euro's per kilo uitgegeven, terwijl de conventionele tomaat op 2 blijft staan", rekent hij voor. Dat de snoeptomaat is aangeslagen in Duitsland, laten ook de cijfers zien: de kleine tomaten maken de opmars in de meest gekochten groentenlijst. Trostomaten uit het snoepsegment stijgen met 22,5%, de losse stijgen met 17,9%. Ook producten als de minikomkommer maken een opmars: de populariteit steeg met 36,3%. "In een yoghurtbeker wordt er 3 euro per kilo voor betaald, terwijl de normale komkommer 1,20 haalt. Dit soort producten had je tien jaar geleden niet, maar slaan wel aan", constateert Hubsch. "De vraag is of dit ook zou gelden voor een mini-appel of een snoepbanaan…"




Ook Anne Mansky van GFK bekeek de ontwikkelingen in het aankoopgedrag van de Duitse consument en haar bevindingen sluiten aan bij die van Hubsch. Prijs lijkt minder en minder het belangrijkste te zijn in de AGF-aankopen. Dat blijkt niet alleen uit de antwoorden die consumenten gaven op deze vraag, maar ook uit hun gedrag. Als de prijzen stijgen, neemt de afzet wel iets terug, maar voor veel consumenten maken groenten en fruit zo'n belangrijk deel uit van het dagelijks leven dat de prijs niet het belangrijkste is.

In bepaalde producten is dit nog duidelijker te zien. In de druivenmarkt bijvoorbeeld. Per kilo werden druiven een euro duurder. Gelijktijdig steeg de afzet met tientallen procenten. Hetzelfde is terug te zien in bijvoorbeeld Kiwi Gold, Fairtrade bananen en zachtfruit. "Als de koper een product wil, wordt er toch wel betaald", constateert Mansky. "Er is een groot deel van de bevolking voor wie de prijs het allerbelangrijkste is – maar er is ook een belangrijke groep voor wie dat niet zo is. Kijk bijvoorbeeld naar het snacksegment – waar inderdaad veel meer betaald wordt voor product."

Voor meer informatie:
GFK
helmut.huebsch@gfk.com
anne.mansky@gfk.com