Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Supermarktomzet eerst kwartaal +2,9%

De supermarktomzet is in het eerste kwartaal van dit jaar gestegen van € 8,34 miljard (2015) naar € 8,58 miljard. Dit is een stijging van 2,9%. Dit komt echter mede door de vroege Paasweken. Als we deze buiten beschouwing laten, dan is de supermarktomzet in het eerste kwartaal van 2016 gestegen met 1,8% van 8,34 miljard (2015) naar 8,49 miljard. De omzet per kassabon steeg licht naar € 22,34 (+0,5%) in vergelijking met de eerste 3 maanden van 2015. Het aantal uitgegeven kassabonnen steeg echter ruim met 2,4%.

In maart stijging omzetgroei
In de maand maart zien we een forse stijging van 6,5% in de omzetgroei naar € 3,39 miljard (€ 3,19 miljard in maart 2015). Dit komt echter mede doordat Pasen dit jaar in de maand maart viel en in 2015 was Pasen in april. De week voor en de week na Pasen zorgen voor circa € 95 miljoen extra omzet in vergelijking met een gemiddelde week in 2016.

Klantenkring supermarkten blijven groeien

Grote supermarktformules trekken steeds meer klanten. De consument bezocht in 2015 4,5 verschillende supermarktformules. Albert Heijn heeft de meeste huishoudens (87,3%) gevolgd door Lidl (71%), Jumbo (67,7%), Aldi (56,8%) en Plus (28,8%). De supermarkten blijven groeien qua klantenkring, uitgezonderd de Aldi (-1,2%). Vanwege de overname van C1000 laat de klantenkring van Jumbo de meest forse groei zien; van 62,5% in 2014 naar 67,7% in 2015. De speciaalzaken verliezen consumenten in 2015 maar ook worden de markt en warenhuizen minder bezocht voor dagelijkse boodschappen.

Bron: GFK

Publicatiedatum: