Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
promotie onder vuur

Tesco-telers bestaan helemaal niet

Eerder deze week werd bekendgemaakt dat Tesco een nieuw lokaal merk had gelanceerd om te kunnen concurreren met discounters. Nu blijkt dat de retailer onder vuur ligt vanwege zijn nieuwe merken, die Brits klinken, maar eigenlijk geïmporteerd zijn. De zeven nieuwe merken zijn vernoemd naar boerderijen die ofwel niet bestaan, ofwel "in het verleden actief waren", zoals Tesco het noemt.

Willow Farms is het enige nieuwe merk dat een 100% Brits product aanbiedt (kip). Vijf andere merken zijn een combinatie van Britse en geïmporteerde producten en één merk vertegenwoordigt exclusief import. Alleen witte aardappelen zullen 100% Brits zijn.

Producten van Britse leveranciers weergeven duidelijk de Britse vlag, maar dezelfde boerderijnaam wordt ook gebruikt om producten van andere landen te verkopen. Het land van herkomst wordt overigens wel op de verpakkingen aangegeven.

De tuinbouwsector heeft boos gereageerd op de merkstrategie en beschuldigt de retailer van het misleiden van consumenten. De sector vindt dat Tesco misbruik maakt van het vertrouwen dat de Britse telers bij de consumenten hebben opgebouwd. Phil Bicknell van de Nationale Telersvereniging: "De namen van deze boerderijen hebben niets te maken met de herkomst van het product – iets dat consumenten mogelijk verwart of zelfs misleidt. Duidelijk is in elk geval dat Tesco heeft vastgesteld dat klanten een positieve affiniteit hebben met Britse telers. Hoewel we blij zijn met deze positieve kijk op onze sector, willen we dat dit imago met integriteit wordt gebruikt."

De herkomst van sommige producten zou ook wisselen. Zo kwam Farmers Weekly "kleine zoete appelen" van Rosedene Farms uit het Verenigd Koninkrijk in de winkel tegen, maar zouden deze appelen (volgens Tesco's website) ook uit Argentin, België, Chili, Frankrijk, Duitsland, Ital, Nederland, Nieuw-Zeeland, Portugal, Slowakije, Sloven, Zuid-Afrika of Spanje kunnen komen.

Volgens reclamebureau Sherlock Studios zitten de merknamen "vol met referenties aan de natuur en aan historische, landelijke en vroegere kenmerken van Engeland", wat een "geruststellend gevoel zou creëren onder de klanten".

Jack Ward, CEO van de Britse Telersvereniging, zei dat Tesco met de boerderijmerken simpelweg reageert op de druk van discounters en andere retailers die al boerderijmerken hadden ontwikkeld, zoals Morrisons, Aldi, Lidl en Waitrose.

Een Tesco-woordvoerder: "We hebben de merken naar boerderijen vernoemd om de kwaliteitsspecificaties van alle producten uit de reeks aan te tonen. Consumenten kunnen op de voorkant van onze verpakkingen duidelijk het land van herkomst lezen, zodat ze een weloverwogen beslissing over hun aankopen kunnen nemen."
Publicatiedatum: