Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
BON Young Professionals presenteren visieplan

Hoe ziet de tuinbouw er uit over 15 jaar?

Hoe moet de tuinbouwsector er volgens de nieuwe generatie professionals uit zien? Dit is de vraag waar het Benefits of Nature Young Professional Platform (BONYP) zich het afgelopen jaar mee bezig heeft gehouden.

Doel
In de glastuinbouw zijn ambitieuze sectordoelstellingen geformuleerd die zich richten op energie (Kas als Energiebron), efficiëntie (Het Nieuwe Telen) en slimme innovatie. Om deze doelstellingen te bereiken, zal er meer samenwerking in de sector gezocht moeten worden. Niet alleen door het delen van kennis, maar ook door het zoeken van nieuwe samenwerkingsverbanden en het testen van nieuwe business-cases. De sector tekent zich door schaalvergroting, internationalisering en een afnemende leveranciersloyaliteit bij de kwekers. Bovendien is het succes van actoren in de sector voor een groot deel afhankelijk van de uiteindelijke prijs die de retailer bereid is te betalen. Door de ontwikkeling naar sterkere, internationale afnemers zal dit een steeds grotere uitdaging worden. Er zijn dus veel verschillende actoren met sterk uiteenlopende belangen:

Ten eerste zullen retailers steeds meer op zoek moeten gaan naar de juiste informatie over de wens van consumenten en de mogelijkheden tot een meer vraag gedreven business model. Ten tweede zoeken brancheorganisaties kansen in standaardiseren van zowel eindproducten als halffabricaten. Ten derde zullen kwekers en toeleveranciers meer kwaliteit en duurzaamheid gedreven producten aan moeten bieden om zichzelf te onderscheiden.

Aanpak
Binnen dit dynamische spanningsveld positioneert het Young Professional collectief tuinbouw zich. Als groep Young Professionals identificeren zij kansen en vormen zij een visie die niet gehinderd is door problemen/obstakels op de korte termijn. In plaats daarvan zoeken zij naar lange termijn uitdagingen met een sterk accent op duurzame innovatie, sector brede samenwerking en slimmere/snellere informatiedeling.

Doel van dit alles is om eind 2015 een integraal faseplan 'Visie 2030' te kunnen presenteren, waarbij alle kansen en uitdagingen die de voorzienbare toekomst zal bieden kwalitatief benaderd worden. Bovendien zal het scenario door middel van backcasting ondersteund worden. Dit geeft de mogelijkheid om radicale transitie in behapbare stappen te onderbouwen en begeleiden.

Het Young Professional collectief bestaat uit de volgende personen:
  • Bas Fikkert (Stagiair Ahold)
  • Lars ten Kulve (Stagiair IKEA)
  • Rick van der Linden (Benefits of Nature)
  • Marinus Luiten (Horticoop)
  • Marcella van Steenbergen (Stagiair Tuinbranche Nederland)
  • Maarten Vliex (Botany)
Resultaat
Het visieplan dient als middel om belangrijke spelers in de sector tijdens een ronde tafel te prikkelen om een breder perspectief te vormen over de mogelijkheden van de sector.

Bent u geïnteresseerd in hoe de tuinbouwsector er over 15 jaar uit zou moeten zien of wilt u deelnemen aan een ronde tafel. Stuur een mailtje naar: bonyp@benefitsofnature.eu

De visie van BONYP kunt u vinden in het visiedocument.
Publicatiedatum: