Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
vooral vraagtekens bij gratis bezorgen

Verhitte discussies over slagingskansen Picnic

Albert Heijn en Jumbo krijgen concurrentie van een online supermarkt. Picnic zegt alle boodschappen bij een minimale bestelling van 25 euro zonder bezorgkosten aan de deur af te leveren. Het bedrijf zegt de boodschappen gratis te kunnen bezorgen, omdat er geen fysieke winkel is. "Op internet doen supermarkten het nu nog niet zo goed. Slechts anderhalf procent van alle boodschappen wordt online verkocht. Daar is dus geld te verdienen, denkt een van de oprichters. "We slaan de supermarkt over", zegt investeerder Michiel Muller. "We hoeven niet te investeren in dure gebouwen en personeel. De weg van leverancier naar het bord is daardoor veel korter."

Klanten kunnen via een app de boodschappen bestellen. Je swipet door de verschillende 'afdelingen' en betaalt via de app, niet aan de deur. Je kunt zelf aangeven wanneer de boodschappen bezorgd moeten worden. Muller is een van de vier ondernemers die Picnic starten. Hij stond eerder aan de wieg van de onbemande tankstations Tango en ANWB-concurrent Route Mobiel. Hij zegt dat Picnic versere producten levert dan fysieke supermarkten. "De bestellingen sluiten we om 23.00 uur af. 's Nachts leveren de leveranciers de bestellingen en nog diezelfde dag zijn de boodschappen bij de klanten thuis. Bij de supermarkt ligt een product soms nog een paar dagen in de schappen." Het nieuwe bedrijf wil vanaf september officieel starten. Er loopt al een proef in Amersfoort met 150 huishoudens.

Tot nu toe is online boodschappen doen in Nederland beperkt aangeslagen omdat er voor afhalen of bezorgen tot wel €12,95 extra moet worden betaald. Bovendien vinden veel mensen het lastig dat ze lang thuis moeten zijn om te wachten op een bezorging.

Muller heeft vertrouwen

In Sprout geeft Muller aan dat hij vertrouwen in heeft dat Picnic wél gaat slagen, nadat eerdere initiatieven als Superdirect.com de handdoek in de ring moesten gooien. "We nemen de twee belangrijkste drempels voor consumenten weg", zegt Muller. "Ten eerste willen ze niet lang wachten op hun boodschappen, en ten tweede willen mensen niet betalen voor de bezorging." Wat Muller betreft is de tijd nu echt rijp voor online boodschappen. "Elektronica en fashion hebben de sprong naar online al gemaakt, daar is rond 25 procent online. Alleen boodschappen blijven behoorlijk achter." Slechts 1,5 procent van de 35 miljard euro aan supermarktomzet ging via het web. Dat terwijl volgens de prognoses van Picnic 80 procent van de consumenten zijn boodschappen graag thuisbezorgd wil hebben. Klik hier voor het volledige artikel van Sprout.





Drie jaar aan gewerkt
In stilte heeft Picnic drie jaar lang met een team van 30 specialisten gewerkt aan een nieuwe distributiemethode, waarmee ze in staat is de boodschappen, zonder onnodige tussenschakels, in de wijk rond te brengen. De klant kiest zelf welke rit het beste uitkomt en weet tot op een half uur precies hoe laat de bezorging zal plaatsvinden. Doordat de kosten van deze nieuwe manier van distributie zo laag zijn, kunnen de prijzen voor de boodschappen laag zijn en is de bezorging gratis.

Verhitte discussie

Picnic is nog niet eens begonnen en nu al is de online-supermarkt het onderwerp van een verhitte discussie in de media. Deskundigen vragen zich of het kan opboksen tegen de inkoopmacht van Albert Heijn en Jumbo. Potentiële klanten reageren daarentegen verheugd op het initiatief. 'Dag Jumbo!'

'Rare marketingfrats'

Paul Moers vindt het een 'rare' marketingfrats. In zijn blog schrijft hij dat er vijf belangrijke redenen zijn waardoor dit project een kleine kans van slagen heeft:
De eerste is dat de markt op dit moment gedomineerd wordt door de grote partijen zoals Albert Heijn en Jumbo. Daarnaast doen veel kleine supermarkten ook mee aan deze ontwikkeling zoals bijvoorbeeld Coop. De grootmachten Albert Heijn en Jumbo weten alles van marketing, inkooppower en van fijnmazige distributie. Om deze partijen te kunnen verslaan gaat daarom ontzettend moeilijk worden. Bovendien hebben deze partijen al een grote voorsprong, zeker Albert Heijn die al vele jaren thuisbezorging op een perfecte manier weet te realiseren. Jumbo bouwt in razendsnel tempo Pic up points op en zal op korte termijn zeker ook overgaan tot thuisbezorging .Er is weinig onvrede met deze partijen want ze doen hun werk uitstekend. De enige onvrede zou de kosten van de bezorging kunnen zijn. Tot nu toe hoor je daar echter weinig tot geen klachten over. Bovendien komen de partijen helemaal niet als dominant over. Dat is wel het geval bij de grote benzine maatschappijen en dat is iets waar Tango optimaal van heeft geprofiteerd. Klik hier voor de andere redenen van Paul Moers

Redenen waarom ze het mogelijk redden
Picnic denkt het antwoord te hebben. Online boodschappen doen is volgens de retailer nog niet doorgebroken in ons land, omdat consumenten hoge bezorgkosten moeten betalen. Picnic bezorgt daarom gratis en biedt een laagste prijsgarantie. Dat zal al veel geldbewuste Hollanders over de streep trekken. Hoe rekent Picnic zijn verdienmodel rond? Retailwatching geeft drie redenen waarom deze nieuwkomer het misschien wel redt en reuzen als Ahold en Jumbo kan kietelen. Klik hier voor deze redenen.

Supermarktexpert Gerard Ruttte: geen bezorgkosten is suïcidaal
Websuper Picnic komt er niet onderuit om bezorgkosten voor de bestellingen te rekenen. "Zonder vergoeding voor de bezorgkosten is dit model eigenlijk niet mogelijk, suïcidaal wellicht", zegt supermarktexpert Gerard Rutte tegen Marketing Online.

Het concept bekeken vanuit de logistiek
Op LogistiekProfs komt Marcel te Lindert logistiek professional aan het woord. Deze week bespreekt Marcel te Lindert, journalist logistiek en supply chain, de lancering van Picnic: een online supermarkt die de bezorgkosten laag wil houden door met vaste bezorgroutes te werken. Heeft dit concept kans van slagen? Picnic is de volgende in een rij van initiatieven, die vooralsnog zijn stukgelopen op de hoge afleverkosten. Vormen vaste afleverroutes het ei van Columbus? Picnick kiest voor vaste routes, waarbij een bestelauto om de andere dag de straat aandoet. Consumenten kunnen intekenen op een route en ontvangen op de afleverdag een notificatie die met een nauwkeurigheid van een half uur het aflevertijdstip aangeeft. Klik hier voor het volledige artikel van LogistiekProfs.

Consument positief
De Nederlander online benadert web nieuwkomer Picnic positief als ze een echte mening geeft. Dat blijkt uit een analyse van social media door Coosto. Coostco heeft op de site een livetool staan die meet hoe Picnic scoort in de sociale media en de online berichtgeving. Klik hier voor de reacties van consumenten op Picnic.

Racisme?
Het Afrikanen in Diaspora Netwerk Nederland is niet blij. Reden? De naam Picnic zou een racistische achtergrond hebben. Dat zegt Iwan Leeuwin, voormalig GroenLinks fractievoorzitter Zuidoost en daarnaast coördinator van het netwerk. TPO meldt dat Leeuwin op zijn Facebookpagina onder andere schrijft dat Picnic "pick a nigger" betekent. Daarmee zou Picnic verwijzen naar "georganiseerde martelingen en moorden" op Afro-Amerikanen. Leeuwin betoogt dat het woord daarom een racistische achtergrond heeft. Dit meldt Dichtbij.nl.
Publicatiedatum: