HelloFresh was met vier andere retailers genomineerd voor de prijs. Bilder & De Clercq kreeg 31 procent van de stemmen, op afstand gevolgd door ReShare Stores met zeventien procent. Hekkensluiters waren De Schoenenfabriek en Bakhuys Amsterdam met respectievelijk zeven en vier procent van de stemmen.
De vijf kandidaten waren door een vakjury geselecteerd uit een lijst van circa 23 retailers. Criteria waren dat een concept vernieuwend in de marktbewerking en onderscheidend moest zijn, relevant en actueel, passie voor ondernemerschap en 'here to stay'. Aan de winnaar van VEDIS New Retail Champion Award 2014 zijn een consumentencampagne van reclamebureau XXS Amsterdam, vijf dagen consultancy van Capgemini en een Toshiba-tablet verbonden.
Nadat de vakjury een voorselectie van 5 spraakmakende retailconcepten had vastgesteld, kregen alle genomineerden de tijd en de ruimte om de zaal met retaildeskundigen te overtuigen van de kwaliteiten van het eigen retailconcept. Na enerverende en van innovatie en passie doorspekte presentaties, kregen de aanwezige retaildeskundigen in de zaal, de gelegenheid om hun stem uit te brengen.
De winnaar van de VEDIS New Retail Champion Award 2014, Maartje Frederiks van HelloFresh, kreeg uit handen van Peter Verveen, voorzitter van VEDIS Retail Platform, de Award uitgereikt.
De vakjury was onder de indruk van de kwaliteit van de genomineerde concepten:
- Bakhuys Amsterdam
- Bilder & De Clercq
- Hello Fresh
- Reshare
- De Schoenenfabriek
- Alex van Schaik, CEO Leen Bakker
- Leon Berger, Principal Consultant Consumer & Retail Capgemini
- Theo Rauch, directeur TMO Fashion Business School | Detex
- Jos Voss, Sector specialist Retail Rabobank Nederland
- Harry Bijl, manager Inspiratie & Innovatie bij INretail
- Leo van de Polder, General Manager Popai Benelux & Education manager Popai International