Je krijgt deze pop-up te zien omdat dit de eerste keer is dat je onze site bezoekt. Krijg je deze melding altijd te zien dan heb je je cookies uitstaan en zullen die blijven verschijnen.
U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).
Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken. Bedankt!
Je ziet deze popup omdat dit de eerste keer is dat u de site betreed. Als u dit bericht blijft krijgen zet dan alstublieft uw cookies aan
"Positie leveranciers bij onderhandelen met supermarkten sterker"
Klanten lopen weg bij de 4 belangrijkste Engelse supermarktketens om geld te sparen bij discounters of ze winkelen in het hogere segment. Daarmee verandert de afhankelijkheid van de leveranciers ten opzichte van de klant. Accurater voorspellen en snellere productie betekent ook, dat de leveranciers alternatieven kunnen aanbieden voor directe kortingen, zoals exclusieve producten of verpakkingen.
De grote vier - Tesco, Asda, Sainsbury en Morrisons - hebben nu 73 % van de Engelse levensmiddelenmarkt in handen, maar discounters als Aldi en Lidl, internetsites zoals Ocado en winkels voor de hogere kringen zoals Marks en Spencer en Waitrose winnen terrein.
De marktleider Tesco staat erom bekend, dat die leveranciers beïnvloedt, maar de onderhandelingsmacht van Tesco krimpt door een afnemend marktaandeel. Volgens analisten zou Tesco een nieuwe ronde van prijsdalingen kunnen doorvoeren, ook vanwege een mogelijk financieel schandaal, maar die prijsdaling zou een moeilijke toestand nog kunnen laten verslechteren.
Tesco kan zelf beginnen met discountverkoop, maar analisten verwachten, dat het steunt op leveranciers. Maar die leveranciers "kunnen nu veel gefundeerder beslissen over wel of niet klagen", aldus Ken Harris van Cadent Consulting Group in Chicago. Vooruitgang in data-onderzoek en technologie verfijnt de kennis van de financiële gevolgen van promotie-acties.
Kleine en middensegmentbedrijven zijn bang voor financiële problemen, vooral private of familiebedrijven, die huismerken leveren aan retailers met onder meer versproducten. Veel van deze bedrijven hebben al met record lage marges te maken.
Te veel reclame maken voor "goedkoop" kan slimme klanten ook afstoten, vooral na het paardenvleesschandaal van vorig jaar.