Hoe maken supermarkten huismerkproducten duurder?
In de schappen zijn de eigen merkproducten vaak wat verder naar beneden te vinden, bijna onopvallend in een eenvoudige eenheidsverpakking. Ze zijn tot één derde goedkoper dan de bekende merken en boeten daarbij niet perse in op kwaliteit: de meerderheid van de consumenten ziet geen merkbaar verschil. Voor twee derde telt in eerste instantie de goedkope prijs.
Het vermeende prijsvoordeel is echter bedrieglijk. Op de korte termijn mag de klant dan wel voordelig boodschappen doen - op de lange termijn betaalt hij desondanks extra. Een voorbeeld: de pudding van een huismerk kost 29 cent en die van een bekend merk 69 cent. Vervolgens past de supermarkt echter beide prijzen tegelijkertijd naar boven toe aan. Voor de pudding van het voordelige huismerk moet voortaan 34 cent betaald worden en voor de merkpudding 74 cent. De klant valt dit vaak helemaal niet op, want de prijsafstand tussen de beide producten blijft met 40 cent gewoon hetzelfde. Als de klant in de supermarkt voor het koelschap staat en het merkloze artikel met het merkartikel erboven vergelijkt, lijkt het eigen merk nog steeds de voordeligste keuze. Dat een huismerk pudding in een andere winkel nog wel voor 29 cent te krijgen zou kunnen zijn, komt dan niet in de consument op. Dit effect noemen handelsdeskundigen 'Umbrella Pricing'.