Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

‘Gedragscode belangrijk voor betere relaties in keten’

"Een belangrijke stap om de relatie tussen primaire producenten, boeren en tuinders dus, en verwerkers, handelspartijen en supermarkten te verbeteren en transparanter te maken. LTO Nederland maakt zich hier al lang sterk voor. Wij gaan er vanuit dat met deze gedragscode handelspartijen in de keten zich correct gaan gedragen en incidenten veel minder of niet meer voorkomen."

Dit zegt voorzitter Albert Jan Maat van LTO Nederland in een reactie op de Gedragscode Handelspraktijken ('fair practices'), die vandaag in Brussel is gelanceerd. In het vervolg hierop wordt in Nederland een proef gestart om deze code ook als basis te laten dienen voor het oplossen van conflicten tussen partijen in de agro en foodketen.

Machtsmisbruik

Maat zegt zich goed te realiseren dat er vaak stevig en hard wordt onderhandeld. Maar soms worden volgens hem grenzen overschreden. "Er kan sprake zijn van machtsmisbruik omdat één partij een min of meer bepalende speler is. Aan dat soort praktijken moet paal en perk worden gesteld. Daarom staan we hier vierkant achter", aldus Maat.

LTO Nederland doet derhalve mee aan de proef in eigen land, zodat de gedragscode goede handelspraktijken op den duur breed draagvlak krijgt. Het is de bedoeling, dat Nederlandse bedrijven, productenorganisaties en coöperaties zich inschrijven op een website. Inschrijving betekent dat de betrokken partij zich committeert aan de code, zoals die in Brussel is opgesteld door o.a. vertegenwoordigers van LTO, CBL en FNLI.

Klacht

Bedrijven die vinden dat een handelspartner zich misdraagt, kunnen een klacht indienen. Als een klacht gegrond verklaard wordt, en de misstand wordt niet hersteld, kan het bedrijf dat de fout begaat, geschrapt worden van de lijst van deelnemers. Brancheorganisaties als LTO kunnen klachten van leden gebundeld indienen. Het kan gaan om bijvoorbeeld het eenzijdig, met terugwerkende kracht aanpassen van leveringsvoorwaarden, zoals enkele supermarkten dat vorig jaar hebben gedaan.


Bron: LTO
Publicatiedatum: