Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Onderzoek van NielsenIQ onder 25.000 consumenten:

Jongeren kiezen massaal voor ‘On the Go’-maaltijden

De consumptie van 'On the Go'-maaltijden stijgt sterk onder jonge Nederlanders. Uit onderzoek van NielsenIQ onder 25.000 consumenten blijkt volgens senior analyst Marten Suurmeijer dat vooral 13- tot 24-jarigen deze trend aanjagen. "Bijna 20% koopt minimaal 3 dagen per week een On the Go-maaltijd(vervanger). Het landelijke gemiddelde? Slechts 7%", schrijft hij op LinkedIn.© NielsenIQ

Volgens Suurmeijer zijn tijdwinst en keuzemogelijkheden voor deze groep de belangrijkste drijfveren. "Gemak is belangrijk voor iedereen en geen onderscheidende factor." Gezondheid speelt nauwelijks een rol; slechts een kleine groep noemt dit als reden om onderweg te eten. "Gezondheid? Nauwelijks relevant: slechts 8% van deze groep noemt het als reden."

© NielsenIQ

Wat jongeren onderweg eten, laat een duidelijk patroon zien. Warme broodsnacks – zoals croissants en diverse gevulde broodjes – zijn favoriet, net als zoete snacks zoals donuts en muffins. Snoepgroenten zijn daarentegen 'niet populair'.

Candybars en proteïnedranken of -shakes populair
Opvallend is dat er binnen leeftijdsgroepen grote verschillen bestaan. Suurmeijer ziet bijvoorbeeld dat 25- tot 34-jarigen juist vaker grijpen naar candybars en proteïnedranken of -shakes. "Generaties verschillen dus niet alleen van elkaar, maar ook binnen zichzelf."

© NielsenIQ

De analist besluit zijn LinkedIn-bericht met een vraag aan de sector: "Hoe speel jij hier als retailer of fabrikant op in?"

Bron: Marten Suurmeijer van NielsenIQ

Voorpaginafoto: © -

Publicatiedatum:

Gerelateerde artikelen → Zie meer