De consumptie van 'On the Go'-maaltijden stijgt sterk onder jonge Nederlanders. Uit onderzoek van NielsenIQ onder 25.000 consumenten blijkt volgens senior analyst Marten Suurmeijer dat vooral 13- tot 24-jarigen deze trend aanjagen. "Bijna 20% koopt minimaal 3 dagen per week een On the Go-maaltijd(vervanger). Het landelijke gemiddelde? Slechts 7%", schrijft hij op LinkedIn.
© NielsenIQ
Volgens Suurmeijer zijn tijdwinst en keuzemogelijkheden voor deze groep de belangrijkste drijfveren. "Gemak is belangrijk voor iedereen en geen onderscheidende factor." Gezondheid speelt nauwelijks een rol; slechts een kleine groep noemt dit als reden om onderweg te eten. "Gezondheid? Nauwelijks relevant: slechts 8% van deze groep noemt het als reden."
© NielsenIQ
Wat jongeren onderweg eten, laat een duidelijk patroon zien. Warme broodsnacks – zoals croissants en diverse gevulde broodjes – zijn favoriet, net als zoete snacks zoals donuts en muffins. Snoepgroenten zijn daarentegen 'niet populair'.
Candybars en proteïnedranken of -shakes populair
Opvallend is dat er binnen leeftijdsgroepen grote verschillen bestaan. Suurmeijer ziet bijvoorbeeld dat 25- tot 34-jarigen juist vaker grijpen naar candybars en proteïnedranken of -shakes. "Generaties verschillen dus niet alleen van elkaar, maar ook binnen zichzelf."
© NielsenIQ
De analist besluit zijn LinkedIn-bericht met een vraag aan de sector: "Hoe speel jij hier als retailer of fabrikant op in?"