Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Maaltijden als legoblokjes: "Met deze componenten kun je honderden combinaties maken"

Tholen - Groentesnijderij GreenS & SaladS in Meppel introduceert samen met sauzenproducent Degens, onderdeel van Solina Group, een nieuw modulair maaltijdconcept voor de versspecialist: het '1-2-3 ovenconcept'. Vanuit vier elementen kunnen slagerijen, traiteurs, speciaalzaken en horeca groenterijke ovenmaaltijden samenstellen, passend bij de toenemende vraag naar verse kant-en-klaarmaaltijden.

© GreenS & SaladS

Het concept bestaat uit een optelsom van elementen, die gecombineerd kunnen worden als legoblokjes. Ondernemers kunnen kiezen uit vijf groentemixen en vijf sauzen, gecombineerd met een eiwitcomponent: kip, rund, varken, vis of een vegetarische vleesvervanger, aangevuld met een zetmeeloptie: rijst, pasta, aardappelpuree of pastinaakpuree. Door al deze opties met elkaar te combineren, ontstaan er honderden mogelijke varianten.

Volgens Rob draait het concept om die flexibiliteit. "We proberen speciaalzaken te prikkelen om creatief te combineren en het vooral ook nog zelf verder in te vullen. Als ze daar bijvoorbeeld nog een topping op willen leggen – geroosterde tomaatjes, nootjes, wat dan ook – dan moeten ze dat vooral doen. Zo maak je er echt een éigen product van."

Van rauwkost naar ovenmaaltijden
Het '1-2-3 ovenconcept' sluit aan op een ontwikkeling die GreenS & SaladS eerder inzette met modulaire salades. "Een jaar geleden hebben we met Bonfait een rauwkostconcept neergezet", vertelt Rob. "Vier mixen waarmee een slagerij of speciaalzaak snel een verse rauwkostsalade kan samenstellen. Dat idee wilde ik doortrekken naar warme gerechten."

Dit concept speelt volgens Rob in op de situatie op de arbeidsmarkt. "Ook bij de slagerij en de speciaalzaak hebben ze steeds minder handjes", legt hij uit. "Door de bereiding op te knippen in vier eenvoudige stappen ben je binnen een handomdraai klaar. Dat maakt het overzichtelijk voor het personeel, maar het eindresultaat is er niet minder lekker om."

Een set bouwstenen© GreenS & SaladS
GreenS & SaladS levert dus niet een kant-en-klare maaltijd, maar een set bouwstenen. De groentemixen worden aangeleverd in gastrobakken en afgestemd op de hoeveelheid saus per receptuur. Eén bereiding levert in totaal 34 maaltijden van 450 gram op. Ondernemers bepalen zelf of ze de gerechten warm presenteren, gekoeld in de vitrine plaatsen of als meeneemmaaltijd verpakken. Dat is volgens Rob precies de bedoeling: het gemak van een voorbereid concept, maar dan wel met de uitstraling van een eigen product. "Je kunt het zelf afwegen, afmaken en presenteren. Het is daardoor iets meer van jezelf."

De samenwerking met Degens en moederbedrijf Solina ontstond op een beurs. Rob raakte daar in gesprek met Pieter de Ruijter, verantwoordelijk voor kruiden en sauzen binnen het speciaalzakenkanaal, en al snel werd besloten om gezamenlijk recepturen te ontwikkelen. "Toen hebben we gezegd: laten we een keer brainstormen over samenwerking en concepten."

Nog volop ruimte voor uitbreiding
Degens levert de saus- en smaakprofielen, GreenS & SaladS selecteert de groentemixen. Het resultaat is een raamwerk dat volgens Rob nog volop ruimte biedt voor uitbreiding. "Mensen willen afwisseling. Ze willen niet elke week hetzelfde. Dit is nog maar het begin; we blijven voortdurend nieuwe opties toevoegen."

De introductie sluit aan bij de bredere strategie van GreenS & SaladS, dat zich positioneert als een maatwerk-groente-atelier. Het bedrijf ziet een sterk groeiende vraag naar verse convenienceproducten, vooral in het midden en westen van Nederland, waar veel drukbezette consumenten en relatief veel 1- en 2-persoonshuishoudens steeds vaker kiezen voor complete maaltijden. "Daar zitten veel jonge mensen en tweeverdieners die niet vaak zelf koken, maar wél lekker eten op tafel willen kunnen zetten", aldus Rob. "Maar we willen het zo vrij mogelijk in de markt zetten, want ook in Friesland en Limburg zijn er ondernemers die hiermee heel goed uit de voeten kunnen."

Via groothandels bereikt het concept bovendien een brede doelgroep, van slagerijen en traiteurs tot horeca en retailers die op de winkelvloer eigen maaltijden bereiden. Als voorbeeld daarvan noemt hij Spar Foodclub. "Wij leveren daar al gesneden groenten. Spar-ondernemers maken daar hun eigen producten mee. Deze ovenmaaltijden passen in zo'n format precies in diezelfde lijn."

Rijker gevuld dan de supermarktmaaltijden
Met het '1-2-3 ovenconcept' wil hij ondernemers helpen om ondanks personeelstekorten mee te groeien met de toenemende vraag naar gemak én kwaliteit. "Kant-en-klaarmaaltijden worden steeds beter, smaakvoller en vooral ook rijker gevuld dan supermarktmaaltijden", zegt Rob. "Slagerijen en traiteurs spelen daar sterk op in. Wij proberen hen daarbij te helpen en ze te ontzorgen."

Rob heeft hoge verwachtingen van dit concept, maar of het ook buiten Nederland wordt uitgerold, dat laat hij nog open. "We hebben best flinke ambities hiermee", zegt hij. "Maar eerst bouwen we het in Nederland op, daarna kijken we verder."

Voor meer informatie:
GreenS & SaladS
Pieter Mastebroekweg 12
7942 JZ Meppel
Tel.: +31(0)52 2244397
[email protected]
www.greensandsalads.eu

Gerelateerde artikelen → Zie meer