De campagne 'Wegwijs Groen Onderwijs', een initiatief van ZLTO en Stichting MLTS, laat voor het eerst sinds jaren een stijging zien in het aantal jongeren dat kiest voor een groene opleiding. De campagne richt zich op studiekiezers tussen de 12 en 18 jaar en heeft als doel jongeren enthousiast te maken voor leren en werken in de groene sector.
© Wegwijs Groen Onderwijs
De campagne draait sinds 2023 en heeft inmiddels meer dan 15 miljoen jongeren bereikt via social media en buitenreclame. Dat leidde tot 43.000 websitebezoekers, waarvan 1.100 jongeren doorklikten naar het onderwijsaanbod van groene scholen. Daarmee lijkt de campagne volgens de initiatiefnemers effect te hebben op de instroom van nieuwe studenten.
Vraag naar werknemers is hoog
Volgens ZLTO-bestuurder Remco Beekers is die groei hard nodig. "De vraag naar werknemers in de groene sector is hoog, maar de instroom laag en de uitval te groot. Met de campagne beoogt ZLTO een betere bekendheid, meer begrip en een betere beleving van leren en werken in de groene praktijk. De groene praktijk heeft immers veel te bieden."
Uit onderzoek van Groenpact blijkt dat ruim de helft van de jongeren (51%) overweegt een groene opleiding te volgen, maar dat uiteindelijk slechts 5% die stap ook echt zet. Daarvan stroomt slechts een klein deel door naar het hoger groen onderwijs. En dat terwijl de groene sector verantwoordelijk is voor ongeveer 15% van de Nederlandse arbeidsmarkt.
Kansen binnen de groene sector
De campagne, met de slogan "Word wijs in groen onderwijs", moet helpen om die kloof verkleinen. Met name door jongeren, ouders en onderwijsprofessionals te wijzen op de kansen binnen de groene sector.
Stichting MLTS financiert het initiatief opnieuw dit schooljaar. "De voortdurende behoefte aan jonge groene handjes en de impact van deze campagne heeft Stichting MLTS over de streep getrokken ook dit schooljaar weer fors te investeren in deze campagne. De motor mag niet stilvallen", zegt Beekers. "Nog beter zou het zijn dat ook werkgevers- en onderwijskoepels de motor aan de praat houden. Want in- en doorstroom van groene handjes is een collectief probleem!"
Veelzijdig en waardevol
Daarnaast zet de campagne in op meer samenwerking tussen onderwijs en praktijk. Dat gebeurt onder meer via excursies, gastlessen, snuffelstages, boerderijlessen en leslokalen op de boerderij. Op die manier wil ZLTO jongeren laten ervaren hoe veelzijdig en waardevol werken in het groen kan zijn.
Voor meer informatie:
Remco Beekers
ZLTO
Onderwijsboulevard 225
5223 DE 's-Hertogenbosch
Tel: +31(0)73-2173000
[email protected]
www.zlto.nl