Tholen - De AGF-sector wordt gedomineerd door mannen. Met name op de commerciƫle afdeling zijn vrouwen sterk in de minderheid. Reden genoeg om AGF-vrouwen eens te vragen hoe zij zich staande houden. Deze maand is Floor Klapwijk aan het woord. Zij werkt al acht jaar bij DLG DailyFresh, waar ze actief is in het salesteam. Met haar ervaring in sales en logistiek weet ze als geen ander hoe het is om te werken in een omgeving waar mannen de boventoon voeren.
Van tuindersfamilie naar DLG DailyFresh
Floor komt uit een ondernemers- en tuindersfamilie. Het werken in de AGF-sector is haar dan ook met de paplepel ingegoten. "Ons hele gezin werkt in de sector, dus de keuze om in deze sector te gaan werken was snel gemaakt," vertelt ze.
Bij DLG DailyFresh is Floor voornamelijk actief in de sales. Haar werkzaamheden variƫren van het afsluiten van contracten en tarieven tot het onderhouden van contacten met klanten. "Voor het seizoen begint, bespreken we met klanten wat er nodig is en wat belangrijk is. Daarnaast krijgen we allerlei vragen, vooral over Brexit-gerelateerde zaken," legt Floor uit. In de zomer ondersteunt ze ook bij de orderverwerking en planning naar Engeland. "Het is een divers takenpakket, wat het werk erg afwisselend maakt."
Brexit: een blijvend thema
Brexit is een onderwerp dat nog steeds veel aandacht vraagt binnen DLG DailyFresh. "De wereld van transport en AGF-export is door Brexit enorm veranderd," zegt Floor. Waar het vroeger volstond om een pallet handmatig in het systeem te boeken en met een CMR-document naar Engeland te sturen, is er nu veel meer bureaucratie bijgekomen. Toch lukt het DLG DailyFresh om de snelheid waarvoor ze pre Brexit bekend stonden, erin te houden. "Klanten die 's ochtends bestellen, hebben hun producten de aansluitende nacht/volgende dag in Engeland," vertelt Floor trots. "Het vraagt veel meer informatie van de klanten. Maar dat weten ze inmiddels wel," voegt ze er lachend aan toe.
Dynamiek en snelheid
Wat Floor zo leuk vindt aan de AGF-sector, is de dynamiek en snelheid. "Elke dag is anders, en dat maakt het werk heel uitdagend," zegt ze. Daarnaast heeft ze een grote passie voor AGF-producten. "Ik kom uit een tuindersgezin, dus ik vind AGF-producten misschien wel de mooiste producten om mee te werken. Je weet hoeveel aandacht en liefde erin zit." Deze kennis en passie helpen haar ook in de omgang met klanten. "Je hebt makkelijker een klik, omdat je begrijpt hoe kwetsbaar de producten zijn en hoe snel de prijzen kunnen veranderen. Dat maakt het werk extra interessant," aldus Floor.
Werken in een mannenwereld
Hoewel de AGF-sector traditioneel een mannenwereld is, vindt Floor het juist prettig om in zo'n omgeving te werken. "Mannen zijn vaak directer en duidelijker. Ze zeggen wat ze denken, en dat waardeer ik," vertelt ze. Wel benadrukt ze het belang van respect. "Het kan soms hard tegen hard zijn, maar altijd met respect. Uiteindelijk kun je het daarna weer goed met elkaar vinden." Floor is zelf ook iemand die recht door zee is. "Ik ben niet snel van mijn stuk, maar ik kan me wel dingen aantrekken. Het belangrijkste is dat je jezelf blijft en niet bang bent om je mening te geven. Zolang je dat met respect doet, kom je een heel eind," zegt ze.
Trots op het team
Waar is Floor het meest trots op? "Op de uitdagingen die we elke dag aangaan en hoe we die als team oplossen," antwoordt ze zonder aarzelen. "Op een drukke zomerdag kunnen we bijvoorbeeld alleen binnen DailyFresh 140 trailers verschepen naar Engeland, alleen maar met groente, fruit, bloemen en planten. Als dat lukt, ben ik supertrots op het team." Natuurlijk gaat er wel eens iets mis. "Soms missen we een boot of loopt iets vast bij de douane. Dan is het zaak om snel te schakelen en de beste oplossing voor de klant te vinden. Het is een kwestie van blijven puzzelen totdat alles op de boot staat," legt Floor uit.
Een boodschap voor jonge vrouwen
Gevraagd naar wat Floor mee zou geven aan jonge vrouwen die twijfelen over werken in de AGF-sector antwoordt ze: "Maak een verschil in positieve zin. Maak een verschil voor de klant, je werkgever, je collega's en de mensen om je heen. Daarmee onderscheid je jezelf." Ze benadrukt het belang van een positieve instelling. "Als je alles van de positieve kant bekijkt, helpt dat enorm. En blijf dicht bij jezelf."
Dit artikel verscheen eerder in editie 3, 39e jaargang van Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl.
Voor meer informatie:
DLG Logistics
www.dlg-logistics.com/nl/home
[email protected]