Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Ook in Duitsland onvrede over de telersprijs"

Vanwege stijgende energie-, loon-, vracht- en verpakkingskosten zal 2023 herinnerd worden als een zeer uitdagend en veeleisend jaar voor de bio-afzet. "Niet alleen de teelt is enorm duurder geworden, maar alle teeltgebieden hadden daarnaast te maken met extreme weersomstandigheden. Tegelijkertijd blijven de eisen van onze klanten stijgen. Aangezien de teeltkosten voor onze ledenbedrijven aantoonbaar zijn gestegen, stellen wij als telerscoöperatie in onze gesprekken met de handel voortdurend de wens van de telers voor hogere telersprijzen aan de orde," zegt Albert Fuhs, directeur van Landgard Bio.

Wat de marketing betreft, heeft de onzekerheid van consumenten over hun eigen koopkracht de omzet in de gespecialiseerde biowinkel doen stagneren. Aan de andere kant is de vraag verschoven naar het basissegment, waardoor retailers en discounters weer een gelijkwaardige groei voor biologische producten noteren. Fuhs: "We zien dat mensen nog steeds biologische producten willen eten, zelfs in de huidige situatie. Om redenen van prijsgevoeligheid en algemene onzekerheid kiezen consumenten momenteel heel vaak voor de goedkoopste aanbieder." Gezien de omstandigheden worden innovatieve marketingconcepten momenteel slechts in beperkte mate gebruikt, omdat consumenten zich sterk richten op de huismerken.


Albert Fuhs is sinds 2017 directeur van Landgard Bio GmbH.

Door het weer is de wereldwijde inkoopsituatie de laatste tijd erg uitdagend. Zware regenval heeft het bijvoorbeeld moeilijk gemaakt om knolgewassen te oogsten, wat de beschikbaarheid ernstig heeft beperkt. "De ontevredenheid van telers over de prijzen die ze ontvangen is echter geen lokaal probleem dat alleen in Duitsland speelt. De demonstraties in andere landen laten dit duidelijk zien."

Discrepantie tussen wens en werkelijkheid
Het niveau van zelfvoorziening in Duitsland neemt nu langzamer toe, wat volgens Fuhs te wijten is aan de concurrentie met vaak aanzienlijk goedkopere importproducten. "Er is een grote kloof tussen wens en werkelijkheid in het koopgedrag. Biologisch en regionaal tegelijk is helaas niet tegen elke prijs mogelijk. Ook het gebruik van het areaal veranderd en er worden minder arbeidsintensieve producten verbouwd omdat het gewoonweg niet meer economisch rendabel is om die te telen. Een logisch gevolg hiervan is dat kleine teeltbedrijven hun directe verkoop uitbreiden waar de locatie dat toelaat. De grotere tuinbouwbedrijven daarentegen voeren hun mechanisatiegraad op en breiden hun areaal uit."

Landgard Bio fungeert niet alleen als een onafhankelijke biologische handelsdivisie van de Landgard Group, maar biedt ook informatie en ondersteuning als een teler ge√Įnteresseerd is in de omschakeling naar biologische teelt. "We blijven proberen om telers over te halen om over te stappen op biologische teelt door middel van gerichte informatie en advies. De uitdaging is, zoals ik het zie, om met mate om te schakelen om overaanbod te voorkomen. Omschakeling zal alleen duurzaam zijn als er genoeg kopers zijn voor de producten aan de andere kant. Daarom is het belangrijk om vraag en aanbod op een verstandige manier te koppelen en te ontwikkelen. De politieke en subsidievoorwaarden zijn ook altijd belangrijk voor de omschakeling - omdat de bereidheid van tuinbouwbedrijven om te investeren momenteel nogal terughoudend is, hoewel de conventionele tuinbouw ook met soortgelijke problemen te kampen heeft."

Het zelf ontworpen marketingconcept IssBio heeft zich bij de biokruiden al goed gevestigd.

Toch ziet Fuhs een toenemende interesse in biologische landbouw, vooral onder jongere telers. "Omschakeling wordt nu door de handel gepromoot en de producten uit de omschakelingsfase kunnen op de markt worden gebracht. De ervaring leert dat het op de markt brengen van omschakelingsproducten voor meerjarige teelten interessant kan zijn voor telers. In de groenteteelt adviseer ik echter om de omschakelingsperiode te gebruiken om de grond te gebruiken voor een vruchtwisseling met granen of klavergras, omdat de teelt van omschakelingsgroenten in de huidige marktsituatie niet echt rendabel is."

Groeipotentieel voor bio in de catering
Volgens Landgard Bio groeit de binnenlandse biologische markt momenteel slechts in beperkte mate en dus in lijn met de algemene economische situatie. De biologische markt in discountwinkels en supermarkten groeit echter wel. "Maar ook hier verwacht ik geen groei met dubbele cijfers tot het einde van de recessie. Alternatieve marketingconcepten zoals abonnementsdiensten en direct marketing zullen om de gunst van de consument concurreren en groeien," concludeert Fuhs.


Productpresentatie van Landgard Bio op de BioFach van dit jaar in Neurenberg

Voor meer informatie:
Albert Fuhs
Landgard Bio GmbH
Raiffeisenstr. 10
53332 Bornheim-Roisdorf
Duitsland
Tel +49 2222 71 360
[email protected]
www.issbio.com

Publicatiedatum: