Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Eveline Smit is nieuw in de tuinbouw:

"Ik heb nóg meer respect gekregen voor telers"

Eveline Smit gaat een uitdaging niet uit de weg. Verre van dat zelfs. Na 18 jaar in een tandartsenpraktijk te hebben gewerkt, koos ze voor een baan in de interieurinrichting. In september vorig jaar maakte ze de overstap naar AgroEnergy; een compleet nieuwe wereld voor haar. Inmiddels heeft Eveline zich de ins en outs van de energiemarkten al grotendeels eigen weten te maken en is ze helemaal op haar plek bij AgroEnergy. "Het voelt als een kleine familie; ik wil hier absoluut blijven."

Wie is Eveline Smit? Kun je iets over jezelf vertellen?
"Ik ben 42 jaar oud en woon in 's-Gravenzande, samen met mijn 13-jarige dochter. Ik ben een geboren en getogen Westlandse: ik ben er nooit weggeweest en zal ook nooit weggaan.

Hoe ik mezelf zou omschrijven? Als een gedreven en gemotiveerd persoon. Ook ben ik een gezelligheidsdier. Ik breng mijn vrije tijd het liefste door met mijn dochter, familie en vrienden. Zo nu en dan ben ik ook te vinden in de sportschool. Daarnaast doe ik sinds kort padellen – een combinatie van tennis en squash – met een clubje meiden. Je moet toch iets doen om de gezelligheid van het weekend er weer af te krijgen, haha."

Hoe zag jouw carrière eruit, totdat je bij AgroEnergy kwam?
"Ik groeide op in de tandartsenwereld; mijn vader had lange tijd een tandartsenpraktijk. Om die reden wilde ik aanvankelijk de opleiding tot mondhygiëniste gaan volgen. Ik werd twee keer uitgeloot voor deze studie en ging – om het jaar tot de volgende loting te overbruggen – aan de slag in de praktijk van mijn vader. Uiteindelijk besloot ik daar te blijven en me verder te ontwikkelen. Ik volgde de opleiding tot tandartsassistente en diverse managementcursussen. Na verloop van tijd werd ik praktijkmanager. Ik heb 18 jaar in de tandartsenpraktijk gewerkt, totdat deze in 2015 werd verkocht.

Daarna wist ik niet goed wat ik moest gaan doen. Uiteindelijk ging ik aan het werk bij een interieuradviesbureau. Hier begeleidde ik projecten rondom de inrichting van woningen, horecazaken, enzovoorts. Het was mooi als mensen blij waren met het resultaat, maar ik miste de echt uitdaging in dit werk. Het was te 'vlak' naar mijn gevoel, ik wilde mijn brein meer triggeren."

Hoe kwam je terecht bij AgroEnergy?
"Via een bekende van mij, die bij AgroEnergy werkte. Zij attendeerde me vorig jaar op de functie van Senior Account Support. Een baan in de energiewereld in combinatie met de tuinbouw, dat trok me wel. Vooral omdat ik van mensen in het Westland – dat natuurlijk onlosmakelijk verbonden is met de tuinbouw- hoorde dat er enorm veel speelde op dit vlak. Maar ik wist nauwelijks iets van energie, kon nog net mijn eigen energierekening ontcijferen.

Toen ik op 1 september vorig jaar aan de slag ging bij AgroEnergy werd ik dus echt in het diepe gegooid. Maar dat vond ik leuk; ik houd van nieuwe dingen."

Dat klinkt inderdaad als een flinke uitdaging. Hoe wist je je de 'AgroEnergy-materie' eigen te maken?
"Door nieuwsgierig te zijn en steeds te blijven vragen. Ik ben echt heel goed geholpen en opgeleid door de collega's van AgroEnergy. Niets was hen te veel, ze waren en zijn altijd bereid om me dingen uit te leggen. Ik begin de materie steeds meer onder de knie te krijgen, maar ik weet nog zeker niet alles. Het leren van iets nieuws geeft me wel heel veel voldoening."

Wat houdt je werk als Senior Account Support precies in, wat doe je de hele dag?
"Heel kort samengevat: ik sta klanten te woord en beantwoord hun vragen. Die zijn heel gevarieerd en gaan bijvoorbeeld over hun contract, over het aanleveren van documenten, over een factuur, over dat iemand niet kan handelen, enzovoorts. In feite kunnen klanten met alle mogelijke vragen terecht bij mij en mijn drie collega's. Wij zijn de spil tussen de EnergieSpecialisten en de klant.

Het leukste aan dit werk vind ik de afwisseling en de dynamiek. Iedere dag is anders, je weet 's ochtends om acht uur nooit wat de dag gaat brengen. Als de telefoon gaat, is het altijd een verrassing welke vraag er zal komen. Ik ben helemaal in mijn element!"

Ben je ook op je plek binnen het bedrijf AgroEnergy?
"Zonder meer. AgroEnergy is weliswaar onderdeel van Eneco, maar het voelt als een kleine familie. Iedereen kent elkaar, maakt een praatje en staat voor elkaar klaar. Dat is en voelt ontzettend fijn. Als AgroEnergy ook blij is met mij, wil ik hier absoluut blijven."

Door je baan als Senior Account Support leerde je de tuinbouw beter kennen. Hoe kijk je nu tegen de sector aan?
"Als Westlandse kende ik de tuinbouw natuurlijk wel, maar vrij oppervlakkig. Nu weet ik er meer van en heb ik nóg meer respect gekregen voor telers. Ik wist al dat ze keihard werken, maar het is me inmiddels wel duidelijk geworden dat het om veel meer dan alleen teelt draait. Er komen ontzettend veel uitdagingen op het pad van ondernemers. Qua verduurzaming, energiemanagement, et cetera. En daarnaast moeten ze ook nog hun tuin draaiende zien te houden. Petje af!"

Bron: AgroEnergy

Publicatiedatum: