Albert Heijn organiseerde 17 mei de tweede editie van de AH Packathon. Voor deze tweede editie nodigde Albert Heijn klanten uit te delen waar zij tegenaan lopen bij eigenmerk verpakkingen en waar zij kansen zien om vanuit gebruiksgemak deze verpakkingen te verbeteren. De vijf klanten, die uit honderden inzendingen werden geselecteerd, gingen ieder in een team van verpakkingsexperts, leveranciers en Albert Heijn-medewerkers op zoek naar oplossingen voor hun verpakking.
De AH Packathon 2024 startte met vijf klanten die hun ingezonden product: Afwasmiddel, Zachtfruit, Citrus, Rijst en Pastasaus presenteerden. Na de introductie gingen de klanten en hun teams uiteen om hun baanbrekende oplossing te bedenken. Zij kregen een paar uur om te brainstormen, ontwerpen en technische haalbaarheid te beoordelen, waarna de teams de ideeën aan de jury mochten presenteren. De jury beoordeelde de ideeën onder meer op gebruiksgemak, duurzaamheid en haalbaarheid van de oplossing.
De klantervaring waarbij de rijstverpakking geopend wordt door het klepje naar binnen te duwen, en dat er vervolgens geen rijst uitkomt, of juist te veel, dat herkent bijna iedereen. Of het voorbeeld van de grote 1 kilogramverpakking, die van plastic is, en vaak scheurt bij het openen of gebruik. Dat biedt kansen om de verpakking te verbeteren, zodat je de rijst beter kan bewaren of minder verspilt.
Bron: AH