Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Verantwoordelijkheid niet bij de klant leggen"

Uien van PLUS standaard biologisch voor gangbare prijs

Tholen - Na alle dagverse zuivel en onbewerkte aardappelen vervangt PLUS nu de onbewerkte uien standaard voor de biologische variant. Klanten blijven dezelfde prijs betalen, de telers krijgen de meerprijs die bij biologisch past. PLUS dekt het prijsverschil. Bij PLUS Koot in Abcoude lichtte catagory manager Cas Cornet samen met teler Joost Jonk, van Twisk van Andel Organics (TVA Organics) het hoe en waarom van deze stap toe.

Joshua Hurkmans (SuperUnie), Esther van Northousen (PLUS), Cas Cornet (PLUS), Joost Jonk (TVA Organics), Rinze Anne van der Sluis (Bio Brass)

Fases
Het vervangen van het totale onbewerkte uienassortiment tot volledig biologisch zal gefaseerd plaatsvinden. De onbewerkte gele en rode uien in 3-stuksverpakking liggen vanaf nu in alle PLUS winkels. De Nederlandse biologische gele uien in 3-stuksverpakking kosten €1,19 en de rode uien €1,49.
De uien in één- en twee kiloverpakking volgen later, net als de sjalotten. Dit jaar wordt naar schatting 2,5 miljoen kilo aan uien vervangen, op termijn gaat het om 5 miljoen kilo. PLUS neemt hiervoor twee jaar de tijd. Door de onbewerkte uien gefaseerd om te zetten naar biologisch, krijgen telers de tijd om hun volume biologische uien uit te breiden.

Ontzorgen klant
PLUS zet vanaf 2010 duurzame stappen. Sinds twee jaar kiezen ze ervoor meer impact te maken door hele productgroepen te vervangen waarbij ze prijs gelijk houden aan die van de reguliere producten. Dit is de belangrijkste boodschap in de communicatie richting consumenten, vertelde Elise van Ee, adviseur duurzaamheid bij PLUS. "We willen de klant meenemen in de duurzame transitie, maar deze verantwoordelijkheid niet bij de klant leggen. Klanten worden ontzorgd, worden automatisch meegenomen in deze strategie en maken zo makkelijker een duurzamere keuze." Voorbeelden zijn de standaard Fairtrade bananen, standaard biologisch voor alle dagverse zuivel van het huismerk en onbewerkte aardappelen. Biologische uien zijn de laatste stap in dit rijtje, in november hoopt PLUS nog een stap te kunnen zetten. Het streven van PLUS is dat het omzetaandeel biologisch in 2025 5 procent is. Elise van Ee geeft aan dat het huidige aandeel ongeveer 3,5 procent bedraagt.

Jaarrond uit Nederland
De vervangingsstrategie is een nauwe samenwerking van TVA Organics, Bio Brass, SuperUnie en PLUS supermarkten. Telers krijgen een goede prijs voor hun product, zo laat Joost Jonk van TVA weten. De samenwerking met PLUS geeft hen zekerheid op de lange termijn. "Onze afzet is deels afhankelijk van export, wat zorgt voor veel dynamiek. Elk land heeft een sterke binding met lokaal, dat is ook logisch, eigen product gaat voor. Dit is een mooie stap richting meer stabiliteit. We hebben flink geïnvesteerd in bewaartechnologie zodat we nu jaarrond uien van Nederlandse bodem aan PLUS kunnen leveren", zei Joost.

Nieuwe verpakking
TVA heeft ook geïnvesteerd in een verpakkingsmachine zodat zij de per 3-stuks kunnen verpakken. Bij de invoering is ook de verpakking verduurzaamd. Het bestaat nu uit mono-materiaal, zowel het etiket als het netje is van plastic waardoor het makkelijker te recyclen is. Het metalen clipje is verdwenen omdat de uiteinden van de verpakking nu versmolten zijn.
Het netje om de bio-uien is oranje en niet groen zoals gebruikelijk bij bio uien. PLUS heeft ervoor gekozen de 'vervangende' bio-uien in dezelfde kleur als de reguliere uien te verpakken. "We willen het niet bijzonder maken", zo lichtte Cas Cornet tot. Op het etiket is wel aangegeven dat het om bio-uien gaat en er staat ook een NL-vlaggetje op om duidelijk te maken dat het om Nederlandse bio-uien gaat

PLUS matcht het prijsverschil
De vervanging van regulier voor bio mag voor de klant geen drempel opleveren om de producten te kopen. Daarom legt PLUS het prijsverschil bij. Elise van Ee benadrukt dat het afgetrokken wordt van de winstcijfers, hoeveel PLUS zelf investeert in deze stap maken ze niet bekend.

Bio-only
Uit eerdere ervaringen met het vervangen van het regulier 1 kg aardappelassortiment voor de biologische variant vertrouwt category manager Cas erop dat de verkopen van uien op peil zullen blijven. "We kijken daar heel positief op terug. Zeker bij het kopen van aardappelen zijn consumenten prijsbewust. Maar consumenten gingen er gemakkelijk in mee, we hadden zelfs een piekje in verkopen", vertelt hij. De vervangingsstrategie is volgens hem de manier om het biologisch aandeel in AGF te laten groeien. Biologisch wordt zo het nieuwe normaal. Cas wijst erop dat dit op de AGF-afdeling ook het geval is bij gedroogde peulvruchten en verse noten. Hij streeft ernaar het aandeel bio-only in AGF waar mogelijk nog verder te vergroten. Wat de volgende stap zal zijn is niet bekend. Wel maakt hij duidelijk dat het niet om de categorie vruchtgroenten zal gaan. De volumes die daarin omgaan zijn qua beschikbaarheid niet te borgen, aldus de category manager.