Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Sytze Braaksma, Smeding Groenten en Fruit:

“Van de opkomst van supermarktketens tot export naar Oost-Duitsland, we hebben het allemaal meegemaakt en zijn erop ingesprongen”

Tholen - Wanneer iemand decennialang trouw blijft aan één bedrijf, kan die persoon bij wijze van spreken tot de inventaris van dat bedrijf worden gerekend. Deze maand belichten we het dienstverband van Sytze Braaksma, die bijna een halve eeuw werkzaam is voor Smeding Groenten en Fruit. Zijn carrière schetst ook de ontwikkeling van het bedrijf, van kleine grossierderij op de veiling in Berlikum naar exporteur in Oost-Europa tot specialist en partner voor retail in Nederland en België.

"Het begon allemaal op de boerderij van mijn ouders in Berlikum, waar we groenten teelden naast dat we vee hielden. Die vroege ervaringen in de AGF-sector brachten me regelmatig in contact met de handel, omdat ik ook vaak op de Berlikumse veiling was. Daar deed ik als scholier werkzaamheden voor de familie Smeding, die er een grossierderij had. Ik pakte op de veiling tomaten in voor Jager Nieuw Amsterdam of voor Otto van Biessum of uien voor Engels in Enschede, die dan ook o.a. naar de Miro, het latere AH XL, gingen. De meeste van deze namen zijn inmiddels verdwenen."


Sytze met zijn vrouw Minny Span een week ik Denia. Aangeboden door Rieny Smeding ter gelegenheid van het 40-jarig jubileum bij Smeding.

Cowboys
Voordat hij zich in 1980 officieel bij Smeding voegde, vervulde hij zijn dienstplicht en werkte hij op diverse andere plaatsen. Smeding was toen nog een bescheiden bedrijfje. "In de beginjaren deed ik van alles, van inpakwerk tot bestellingen klaarzetten tot verladen. Ik haalde ook mijn groot rijbewijs. In de loop der jaren ben ik langzaamaan op de inkoop gekomen. Eerst deed Rieny Smeding dat met zijn vader Oepie Smeding, maar het bedrijf groeide hard. Inkoop vond ik leuker dan op de vrachtwagen rijden, vooral aardappelen en vollegrondgroenten. We zitten inmiddels met vijf man op inkoop, maar ik doe nog grotendeels dezelfde producten. Die heb ik altijd het mooiste gevonden, waarschijnlijk heeft dat te maken met mijn jeugd op de boerderij," vertelt Sytze.

Onder leiding van de zonen van Oepie Smeding, de broers Rieny en Sybo, groeide het bedrijf gestaag verder. Het was een tijd vol veranderingen; kleinere veilingen fuseerden tot steeds grotere en supermarkten gingen AGF-afdelingen bouwen en consolideerden, groenteboeren verdwenen in groten getale, de Berlijnse muur viel... Smeding wist zich altijd aan te passen en kansen te zien. Die jaren '80 en '90 waren een tijd voor 'cowboys', zo herinnert Sytze zich. "Van de opkomst van supermarktketens tot export naar Oost-Duitsland, we hebben het allemaal meegemaakt en zijn erop ingesprongen. Er was vanuit Oost-Europa een enorme interesse in Nederlandse producten, van tomaten tot asperges. We werkten de hele dag en aan het eind van de dag sprong ik, als het nodig was, nog op de vrachtwagen om een ritje naar Oost-Duitsland te doen."

Structuur
Later koos Smeding ervoor zich te focussen op het beleveren van supermarkten en retail. "De handel met Oost-Europa was heel volatiel, wat niet meer paste bij een groot bedrijf. Het was nodig om meer structuur aan te brengen zodat we een stabielere koers konden varen." Die focus was ook nodig om zich meer te specialiseren in service en kwaliteit. In de loop der jaren is er door regelgeving, naast de productenstroom, ook een administratieve stroom om te verwerken en wint samenwerking en afstemming in de keten aan belang. Daar ziet Sytze de toegevoegde waarde van jongere generaties in het bedrijf. "Zij zijn cijfermatig heel goed onderlegd en kunnen beter overweg met de digitalisering. Ik kan veel van hen leren en zij van mij over de praktische kanten van het vak en over het product. Mooi dat de jonge en oude garde elkaar zo aanvullen."

Sytze heeft niet de behoefte gehad om over te stappen naar een ander bedrijf of een nieuwe branche. Er waren altijd genoeg uitdagingen en de AGF zelf is iets dat nooit verveelt, zelfs niet als je je, zoals Sytze, specialiseert in vollegrondsproducten en aardappelen. Hoewel hij een van de eerste medewerkers was en het bedrijf inmiddels is uitgegroeid tot een organisatie van meer dan 200 man die 24/7 open is, heeft Sytze zich er altijd thuis gevoeld. "Wat Smeding zo'n geweldig bedrijf maakt om voor te werken, is de toewijding aan kwaliteit en de familiale sfeer," zegt Braaksma. "We hebben hier alles meegemaakt, van hoogte- tot dieptepunten, en dat heeft de band met het bedrijf en de mensen alleen maar versterkt." Bijna 45 jaar na zijn eerste werkdag bij Smeding, begint Braaksma langzaamaan aan zijn pensioen te denken. "Ik ga nog altijd met veel plezier naar het werk, maar nu ik richting de 67 ga, is het verstandig om het wat af te gaan bouwen," besluit Sytze."

Dit artikel verscheen eerder in editie 4, 38e jaargang van Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl.

Voor meer informatie:
Smeding Groenten en Fruit
Tel: 0031880020800
[email protected]
www.smeding.nl