Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Herstel Franse stormschades flinke klus voor Nederlandse bedrijven

Nog altijd zijn Nederlandse kassenbouwbedrijven bezig met het herstellen van schades bij Franse telers na een storm afgelopen november. Zelfs op HortiContact ging het er gisteren nog over.

Het was dan ook niet zomaar een storm, maar de zwaarste in 25 jaar voor de regio rond Brest. Op 1 en 2 november trok de storm Ciaràn over een van Frankrijks voornaamste tuinbouwgebieden. Met name de tomaten- en aardbeientelers, verenigd in Saveol, de grootste afzetcoöperatie van Frankrijk, werden zwaar getroffen. Hagelunie staat enkele maanden later bij de storm en de stand van zaken stil.

"De impact op de getroffen glastuinbouwondernemers was groot. Bijna alle telers waren getroffen en helaas waren ze niet altijd op de hoogte van reparateurs die zich bezighouden met glasherstel," vertelt Johan van den Ouweland, schade-expert bij Hagelunie. Al enkele dagen voor de storm ontving hij meldingen van verzekerden en reparateurs over de naderende zware storm. "Wij besloten snel te handelen. Binnen 24 uur na de storm waren we ter plaatse met taxateurs om alle bedrijven met schade te inventariseren en de urgentie vast te stellen. In kassen waar nog gewassen stonden, was het doel om de kassen snel te sluiten om verlies van gewassen door de kou te voorkomen. Noodwanden werden geplaatst om de gewassen te beschermen. Zelfs bij kassen die leeg waren, heerste soms grote paniek. Sommige tuinders moesten binnen één of twee weken nieuwe planten hebben, terwijl honderden ruiten van hun kas kapot waren."

Een van de getroffen telers is LV Serres. Het bedrijf is gespecialiseerd in het telen van tomaten, aardbeien- en vruchtgroente. Maxime Le Saout, glastuinbouwondernemer van LV Serres, vertelt dat de storm op een cruciaal moment gebeurde, kort voordat ze in meerdere kassen moesten planten.


Teler Maxime en Johan van Interpolis. Bij LV Serres waren alle kassen voor Kerst weer hersteld. In sommige gevallen duurt het langer.

Waar glasvoorraad was, kon sneller gestart worden met herstel
Soms lenen getroffen tuinders glas bij andere glastuinbouwondernemers. "Bij een calamiteit met veel getroffen bedrijven moet je elkaar helpen. Onze taxateurs, die zelf ook tuinder zijn (geweest) dachten mee over het veiligstellen van de nog aanwezige gewassen," vertelt Johan. Daarnaast was er goed contact met lokale plantenkwekers, aangezien bijna alle tuinders schade hadden aan jonge planten. Er werd overlegd om de planten wat langer bij de kwekers te laten, om zo wat extra tijd te winnen om de beschadigde kassen te herstellen voordat de planten weer geplant moesten worden. Ook lokale tussenpersonen, tuinders en reparateurs waren allen nauw betrokken bij de aanpak van de schade.

Een geluk bij een ongeluk: veel kassen stonden leeg
Het teeltseizoen liep op dat moment op het einde. Hierdoor was er ruimte om reparaties uit te voeren vóór aanvang van het nieuwe teeltseizoen. Als de storm enkele weken later was gekomen, zouden veel kassen al vol hebben gestaan met nieuwe jonge planten, waardoor de schade aan de gewassen veel groter zou zijn geweest. De kassen met de meeste schade bevonden zich voornamelijk binnen een straal van 3 kilometer van de kust, maar er waren ook veel kleinere schades verder landinwaarts. De schades waren typische stormschades, zoals kapotte ruiten, platen of delen van een schuur die over het kasdek waren gewaaid.

Parlez vous Français?
Tijdens de crisis bleek het beheersen van de Franse taal van cruciaal belang in de communicatie, gezien de stressvolle situatie. Hagelunie is een internationale glastuinbouwverzekeraar. De meeste experts en reparateurs zijn hoofdzakelijk afkomstig uit Nederland en beheersen de Franse taal uitstekend. "Als bemiddelaar tussen reparateurs en verzekerden konden we een essentiële rol spelen bij het overbrengen van belangrijke informatie tussen de reparatieteams en de verzekerden," vertelt Johan. "De geruststelling rondom het proces, de coördinatie van reparateurs bij de meest urgente situaties en onze kennis gaf veel vertrouwen bij de Franse telers."

De reparatie verliep uiteindelijk sneller dan verwacht, en vóór Kerstmis waren alle kassen bij teler LV Serres hersteld. Hierdoor heeft de teler vrijwel alle kassen zoals gepland normaal kunnen beplanten, met minimaal teeltverlies. Maxime stelt de samenwerking met Hagelunie op prijs: "Hagelunie heeft een breed netwerk en goede contacten met diverse grote reparatiebedrijven."

Bron: Hagelunie

Publicatiedatum: