Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Taal, cultuur en huisvesting belangrijk bij huisvesting internationale medewerkers

De volgende vier factoren hebben volgens Kornelia Anna Kerti en Brigitte Kroon van de Universiteit van Tilburg (UvT) het meeste impact op het welzijn van internationale medewerkers in uitzendwerk. Handhaven van arbeidsregelgeving, ketenverantwoordelijkheid, gemeente verantwoordelijk voor huisvesting en informatie over arbeidsomstandigheden. Verder concludeerden ze in hun onderzoek dat het welzijn van internationale werknemers breder gaat dan wat er op de werkplek gebeurt. Denk daarbij aan taal, cultuur of huisvesting. Glastuinbouw Nederland licht het onderzoek toe.

Uit het onderzoek kwam naar voren dat er meer geld beschikbaar moet zijn voor handhaving. Daarnaast moet er meer inspectie door middel van slimme steekproeven uitgevoerd worden. Ook is het belangrijk dat de vakbond direct contact met de medewerkers heeft. Tenslotte moet er meer integrale controle en gemakkelijk toegang tot een klachtensysteem zijn.

Ketenverantwoordelijkheid
De gehele keten van recruiter tot inlener is verantwoordelijk voor een correcte en complete informatiestroom richting de arbeidsmigrant. Dit begint al bij het creëren van bewustwording tijdens de werving, over rechten en plichten. Ook zou dit gecontroleerd moeten worden door de inlenende organisatie en door de eindafnemer zoals de supermarkt.

Huisvesting
Wat betreft huisvesting moet de gemeente verantwoordelijk gemaakt worden. Bij een nieuwe locatie moet er huisvesting gecreëerd worden. Huisvesting van betere kwaliteit zal de perceptie van mensen over migranten die in hun buurt wonen verbeteren. Tenslotte moet de bedrijfsontwikkeling afgestemd worden op huisvestingsbehoeften.

Informatie over arbeidsomstandigheden
Het vóór de aankomst in Nederland goed informeren van de nieuwe werknemers blijft heel belangrijk. Hier ligt een taak bij bijvoorbeeld een uitzendbureau, die weer contact hebben met de lokale uitzendbureaus. Informeer vooraf over wat normaal is in Nederland qua werkdagen, werktijden of salaris. Onbedoeld ontstaan er anders misvattingen. Brigitte benoemt als voorbeeld een werknemer die al een flinke periode 7 dagen per week werkte. Hij was niet goed geïnformeerd dat hij recht had op vrije dagen, en dat hij dat zelf kon aangeven. Dat had hij niet gedaan, waardoor hij in de planning gewoon doorgepland werd. Kornelia vult aan: "Hier ligt natuurlijk de verantwoordelijkheid in de hele keten: hij had vooraf geïnformeerd kunnen worden over wat normaal is en hoe het werkt in Nederland. Maar ook zijn werkgever had bij aanvang dit kunnen meedelen."

Wat betreft informeren is belangrijk om makkelijk toegang te hebben tot informatie (video's, foto's) in de taal van de arbeiders. Ook moet er een verplichting zijn om werkgevers goed te informeren. Er moet informatie op het stadhuis en het thuisland zijn. Er moet verder een samenwerking zijn tussen sector en de vakbond.

Goed werkgeverschap
Volgens de onderzoekers blijven er arbeidstekorten in de sector voorkomen dus blijven er mensen uit Europa komen. "Iedereen in de keten moet verantwoordelijkheid blijven nemen in het verbeteren van het welzijn van flexibele werknemers."

Bron: Glastuinbouw Nederland

Publicatiedatum: