Tholen - Paprikateler Oostland Company is vorig jaar uitgebreid in areaal. Van 19 hectare groeide het bedrijf naar 32 hectare. Een flinke stap, erkent Eléonore de Wild‑Hendriks, maar zoals dat gaat in de glastuinbouw: ‘De kas van de buurman kopen kan maar een keer’. “Nu we een jaar gedraaid hebben, hebben we de balans opgemaakt en besloten ons op verschillende posities te willen versterken.” Daarvoor wordt in samenwerking met handelsbedrijf Diosa Fruit, een zusterbedrijf van de teler uit Berkel en Rodenrijs, op 1 en 3 februari een banenmarkt gehouden.


Het directieteam van Oostland Company: Teun, Lennert en Eléonore

Voor beide bedrijven is het belangrijk om in beeld te zijn. Daarvoor zet men onder meer sociale media in. Wat opvalt, is dat bij beide bedrijven relatief veel jonge mensen werken. “De leeftijd van ons vaste team ligt veelal tussen de 25 en 40 jaar”, geeft Eléonore aan. Zij vormt samen met Teun en Lennert Hendriks de directie van familiebedrijf waar de vierde generatie inmiddels leiding geeft.

De leeftijdsopbouw van het vaste team is gaandeweg zo ontstaan. “Het is niet zo dat we bewust alleen jonge mensen zoeken. Voor sommige functies zoek je juist ook mensen die al meer meters hebben gemaakt. Wat wij merken is dat wij als directie gezien onze leeftijd van rond de veertig goed matchen met zowel jongeren als iets oudere werknemers. Wel zie je dat omdat we met een relatief jong team werken, nieuwe jongeren sneller een click hebben met ons bestaande team.”

Implementatie datagestuurd telen
In Berkel en Rodenrijs werken ze graag in teams. “Op die manier kunnen we elkaar opvangen en versterken.” Als voorbeeld geeft ze het team met teeltspecialisten. “Het teeltteam start de dag steevast met een ronde op één van onze locaties. In het team zitten veertigplussers die al wat meer meters hebben gemaakt, maar sinds een half jaar hebben we ook een junior teeltspecialist. Die is bezig met implementatie van datagestuurd telen. Je ziet dat hij weer een hele andere kijk op de teelt heeft dan de wat meer ervaren mannen. Allebei kunnen ze van elkaar leren. Dat doen ze ook tijdens die dagelijkse ronde. Daarin bespreken ze knelpunten, kijken ze vooruit en delen ze ideeën.”



Ruimte voor specialisten
Bij Oostland Company zijn de teeltspecialisten écht teeltspecialisten, benadrukt Eléonore. “Het zijn bij ons geen bedrijfsleiders. Daarvoor hebben we andere mensen. De focus ligt echt op de teelt.” Hiervoor werkt men ook met externe specialisten. “Voor onder meer de biologie komen er ook adviseurs langs, en ook voor de teelt.”

Tijdens de banenmarkt wil men zo laagdrempelig mogelijk de diverse functies laten zien. Er staan vacatures open voor locatiemanager kas, teeltspecialist, arbeidsmanager, locatiemanager verpakkingshal en ook voor een medewerker technische dienst. “Nu we gegroeid zijn hebben we hier genoeg omvang voor om het deels zelf te doen. Daarmee willen we reparaties sneller uit kunnen voeren.”

Groei handelsbedrijf
Ook voor handelsbedrijf Diosa Fruit staan vacatures open. Hier zoekt men naar een junior en/of senior verkoper AGF. Na de groei van het teeltbedrijf is verdere groei hier nu niet het doel, maar voor Diosa Fruit is die ambitie er wel. “We willen uitbreiden en daarvoor hebben we een groter team nodig.”

Het ligt voor de hand dat Diosa Fruit het assortiment paprika’s van Oostland Company verkoopt. Met de groei is dat assortiment ook gegroeid. “We telen rood, groen en geel, maar hebben ook een hoek oranje omdat we klantspecifiek telen.” Eléonore benadrukt dat een eventuele nieuwe AGF-verkoper zeker niet alleen paprika’s uit Berkel en Rodenrijs gaat verkopen. “We willen juist ook groeien in andere producten en in andere markten. Zo zouden we heel graag iemand met kennis over de handel op de Duitse markt aantrekken.” Op dit moment verkoopt Diosa Fruit naast paprika ook al tomaat, komkommer, aubergine, sla, peen en broccoli.


Nick Leeuwis en Art Alblas van Diosa Fruit

Teelt en handel nauw verbonden
Bij het uitzetten van vacatures kijkt de directie van het teelt- en handelsbedrijf breder dan alleen de genoemde functies. “Als iemand talent heeft, maar niet helemaal aansluit bij het geschetste profiel, dan kijken we zeker of we het niet ook iets anders in kunnen vullen.” Daarbij kan het gaandeweg ook zo zijn dat iemand zich intern zo ontwikkelt dat een andere functie beter past. “Wij brengen teelt en verkoop bij elkaar. Dagelijks zitten ze bij elkaar. Wij verkopen heel erg sterk vanuit de bron direct naar de eindklant. Daar horen korte lijnen bij. De teelt deelt informatie over bijvoorbeeld een nadere productiepiek. Andersom kan de verkoop makkelijk vragen voorleggen aan de teelt.”

Laagdrempelig sfeer proeven
Medio januari is de eigen oogst van paprika’s nog niet begonnen. Daarmee is het nog iets rustiger. Na de banenmarkt hoopt Eléonore met kandidaten gesprekken te voeren. “Soms twee, maar bij teeltspecialisten of locatiemanagers zijn dat er bijvoorbeeld vaak meer. We steken liever wat meer tijd in de sollicitatierondes. Nieuwe mensen maken daarin ook kennis met de collega’s en lopen ook met ze mee. Dan kunnen ze vrijuit vragen stellen. Wij kunnen het namelijk nog wel zo mooi verkopen, kandidaten moeten de sfeer ook proeven.”

Donderdag 1 en zaterdag 3 februari krijgen mensen daarvoor laagdrempelig een eerste kans. Donderdag staat de deuren aan de Hendrik Driessenweg 6 in Berkel en Rodenrijs van 17 tot 20 open en zaterdag van 10 tot 13 uur. Voor een hapje en een drankje op de informele banenmarkt wordt gezorgd.

Fotocredits: Studio Annemarije, www.studioannemarije.nl

Voor meer informatie:
Eléonore de Wild‑Hendriks
Oostland Company
eleonore@oostlandcompany.nl
www.oostlandcompany.nl

Diosa Fruit
www.diosafruit.com