Het in het Duitse Bergheim gevestigde bedrijf Marking and More is al 25 jaar actief in de productetikettering en is sinds 2021 licentiehouder van het Canadese bedrijf MapleJet in Europa. Het bedrijf heeft nu ook de mogelijkheden voor AGF ontdekt. Marking and More exposeerde voor het eerst op de afgelopen expoSE in Karlsruhe en richtte zich in het bijzonder op het state-of-the-art TIJ HX Nitro printsysteem. De respons was overweldigend, vertelt CEO Frank Rüttgers.

Op de expoSE heeft het bedrijf met geïnteresseerden uit onder andere Zuid-Duitsland, Frankrijk en Zwitserland gesproken. Rüttgers: "Het mooie van deze beurs is dat degenen die er waren, actief op zoek waren naar een oplossing. Interessant genoeg kwamen de meeste vragen niet uit de asperge- en zachtfruitsector, maar uit alle takken van de handel. Wat deze sector kenmerkt, is het feit dat de producten overwegend handmatig worden verpakt, maar toch een professionele uitstraling inclusief de aanduiding van de minimale houdbaarheidsdatum (MHD) vereisen. Hierbij hoort ook het professioneel, oftewel automatisch, labelen van de producten, vooral bij grotere hoeveelheden. Daarom hebben we op de beurs ook de kleine labelprinter tentoongesteld, zodat men in staat is om kleine tot middelgrote batches op een professionele manier te bedrukken."


Michèle Pollnik en algemeen directeur Frank Rüttgers op een succesvolle expoSE 2023

Ideale printoplossing voor 'seizoensgebonden' producten
Het doel van Marking and More is om zogenaamde low-end oplossingen op de markt te brengen. "Door de lage aanschafkosten is onze oplossing ideaal voor seizoensgebonden producten die slechts een paar weken per jaar worden geoogst en verkocht, zoals asperges en aardbeien. Een investering van € 2.500,- tot 3.000,- is niet zo moeilijk en kan binnen een seizoen worden terugverdiend", berekent Rüttgers. "De printsystemen voor groenten en fruit worden zowel bij grote verpakkers als bij middelgrote en kleine bedrijven met succes ingezet", voegt hij eraan toe.

De verpakkingssector is aan het veranderen, gaat Rüttgers verder. In het schap van de grote supermarktketens worden talrijke soorten en formaten verpakkingen aangeboden. "Het consumentengedrag is hierbij doorslaggevend. Wij als leverancier zetten geen trend, maar we volgen de trend zo goed als we kunnen. Daarom is het onderwerp extreem veelzijdig en niet te beïnvloeden. Onze taak is om onze systemen zo te ontwerpen dat ze kunnen worden aangepast aan verschillende processen."


Bedrukte aardappelverpakking

Trend naar automatisering van bestaande processen
Automatisering en robotisering zullen de tuinbouw ook in de komende jaren blijven begeleiden, verwacht Rüttgers. "Op expoSE spraken we met mensen die met beide benen op de grond staan en ook problemen hebben. Tegelijkertijd zijn de problemen ook heel individueel, want er zijn eigenaren die van technologie houden en vooruit willen. Naar mijn mening zullen degenen die geen verandering willen op de lange termijn van de markt verdwijnen. Er waren ook voornamelijk mensen tussen de 25 en 45 jaar op de stand. Deze mensen zijn bekend met de bestaande processen, maar hebben zich gerealiseerd dat ze die onvermijdelijk opnieuw zullen moeten uitvinden om te kunnen blijven voldoen aan de eisen van de huidige markt."


Bedrukte To Go-verpakkingen

Voor meer informatie:
Frank Rüttgers
MARKING AND MORE
Kopernikusstraat 13
50126 Bergheim, Duitsland
Tel: +49 (0)2271 838300
info@markingandmore.de
www.markingandmore.de