Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Franse tomatenmarkt is verzadigd"

Het team van het Franse Agence Laparra is net terug uit Almeria, Spanje, waar de leden een ontmoeting hadden met een aantal partnertelers om samen het succes van het afgelopen seizoen te bespreken. Ondanks deze positieve dynamiek waarschuwt voorzitter van Agence Laparra Eric Godard Durand dat het nieuwe tomatenseizoen vol uitdagingen zal zitten.

De Franse markt is verzadigd
Hoewel de Spaanse tomaten momenteel zowel lokaal als in Italië worden verhandeld, verschijnen de eerste Spaanse producten ook al enkele weken op een reeds 'verzadigde' Franse tomatenmarkt. Het aantal Spaanse partijen zal de komende dagen toenemen. Op dit moment is de vraag bescheiden en zijn de laatste in kassen geteelde Franse tomaten van standaardkwaliteit nog steeds in grote hoeveelheden op de markt aanwezig.

Daarnaast wordt een aantal Belgische en Nederlandse tomaten op de markt verhandeld. De zorgen voor komend seizoen hebben daarom met name te maken met de prijzen. "De verwacht prijzen zijn – vanwege de hevige concurrentie van vrij veel verschillende herkomsten op de Franse markt – naar alle waarschijnlijkheid gemiddeld lager dan die van vorig jaar."

Op weg naar een overschot aan tomaten?
De vertraging van het teeltproces in Spanje door het te laat planten en de hittegolf van afgelopen zomer zal de komende 2 tot 3 weken waarschijnlijk resulteren in een grote aanvoer van tomaten." Het aantal bebouwde arealen blijft vergelijkbaar met dat van vorig jaar, maar de uiteindelijke opbrengst kan ook nog worden beïnvloed door een hardnekkig virus dat tomaten zwart en onverkoopbaar maakt. Omdat dit virus pas zichtbaar wordt tijdens het rijpingsproces, is het moeilijk op te sporen."

Eric Godard Durand blijft voorzichtig, omdat andere factoren en gebeurtenissen de situatie op de Franse markt ook nog kunnen veranderen.

Voor meer informatie:
Eric Godard Durand
Agence Laparra
62A, rue de Montpellier
Bat C2
94622 Rungis, Frankrijk
Tel.: +336 09 22 20 84
[email protected]
www.laparra.fr

Publicatiedatum: