Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Zoektocht naar resistente tomaten: "We hebben geen tijd te verliezen"

“Eigenlijk beginnen we als rassencommissie weer bij nul”, zegt Geert Koot. Hij is rassencoördinator bij Prominent Tomaten en druk bezig met de omschakeling naar ToBRFV-resistente rassen. Samen met marketeer Sanne Kuyvenhoven vertelt hij erover.

“Alle rassen die we tot voor kort selecteerden en nu niet resistent blijken te zijn, moeten vervangen worden door een ras dat niet gevoelig is voor het ToBRFV-virus. En waar een zaadhuis vroeger twee tot vier jaar nodig had om een ras te introduceren, hebben we nu geen tijd te verliezen. Iedere teler is erbij gebaat het nieuwe seizoen te kunnen starten met een resistente tomaat in de kas."

Ondanks dat er meer druk op staat, gaat Geert samen met de andere telers in de rassencommissie niet over één nacht ijs. “Bij ons moet een nieuw ras minimaal dezelfde kwaliteiten hebben of zelfs beter scoren. Zo testen onze keurmeesters de nieuwe rassen op houdbaarheid, smaak en presentatie. En beoordeelt onafhankelijk onderzoeksbureau Normec de tomaten onder andere op smaak, brix-waarde, hardheid en uiterlijk.”

100% overtuigd
Uiteraard kijkt Growers United niet alleen naar wat zaadhuizen te bieden hebben en wat telers graag willen telen. “De tomaat moet ook in de smaak vallen bij klanten en consumenten. Er moet markt voor zijn”, vult Sanne aan. “Vanuit de afdeling Retail Marketing komen wij ook bij de veredelaars, maar wij discussiëren meer over het in de markt zetten van nieuwe rassen. Voldoet de tomaat aan de wens van de consument? Hoe houdt het product zich in het schap? Komen ze goed uit de verpakking? Met antwoorden op die vragen, het resultaat van shopper-onderzoek en de opgeleverde data per ras, stellen wij een nieuw assortiment samen. En om klanten te overtuigen delen we onze inzichten en sturen we samples toe. Zo kunnen ze zelf ervaren waar wij zo overtuigd van zijn. Want we brengen alleen tomaten op de markt waar wij ook 100% achterstaan.”

Voor meer informatie:
Growers United
Honderland 899
2676 LV Maasdijk
[email protected]
www.growersunited.nl

Publicatiedatum: