Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Mathias De Vestele, Devo-Fleur

"De volatiliteit van de kropslamarkt maakt het tegenwoordig praktisch onmogelijk te investeren in de toekomst"

Tholen - Deze week is het snijden van de nieuwe oogst kropsla begonnen bij het Vlaamse teeltbedrijf Devo-Fleur. "Eigenlijk ziet het er heel goed uit met veel vraag en goede prijzen op de markt. Echter merken we dat het simpelweg steeds lastiger wordt om vooruit te plannen met de huidige kosten en wisselvallige markt", vertelt Mathias De Vestele van het bedrijf uit het Vlaamse Jabbeke.

Waar vele Vlaamse teeltbedrijven moeite hebben met opvolging te vinden en de gemiddelde leeftijd van de teler alsmaar ouder wordt, lijkt de toekomst van Devo-Fleur gegarandeerd. Het teeltbedrijf is opgericht door de ouders van Mathias, maar inmiddels heeft de 25-jarige teler het bedrijf samen met zijn broer Cedric (22) overgenomen. Devo-Fleur heeft haar origine in de teelt van potchrystanten, waaraan het ook haar naam te danken heeft.

Echter is het bedrijf zich sinds de overname van de broers meer en meer gaan richten op de vollegrondsgroententeelt. "We zijn allebei op ons 18e in de zaak gestapt", legt Mathias uit. "Alleen hebben we, mede wegens de zeer hoge kostprijs, in recente jaren besloten de chrysanten te snoeien. We telen nog altijd een kleine hectare hiervan, maar inmiddels bestaat de hoofdmoot uit kropsla en prei. Daarnaast telen we ook nog wortelen voor de industrie en spinazie voor de diepvries."

En dus maken de jonge ondernemers zich nu op voor een nieuw seizoen voor de kropsla. "Eind deze week beginnen we met het snijden van zo'n 20.000 tot 25.000 stuks, waarna het vervolgens richting november/december oploopt naar zo'n 35.000 stuks per week." Het bedrijf zal dan tot en met mei in productie zijn met de kropsla. "In april en mei doen we vervolgens ook nog alternatieve slasoorten, zoals Lollo Bionda en Lollo Rossa. Deze vermarkten we volledig via de REO Veiling."

Volatiele markt
Hoe het komende seizoen eruit zal zien, durft Mathias zijn vingers nog niet helemaal aan te branden. "Het is gewoon heel erg lastig te voorspellen. In februari was de markt uitzonderlijk goed. In maart en april was het vervolgens weer bar slecht in de sla en op het moment ziet het er weer goed uit. Het maakt het moeilijk om te weten wat je als jonge teler te wachten staat. Vraag is er genoeg, omdat er in de zomermaanden niet zo veel aanbod is geweest. Dit komt mede door een sterke daling van het areaal in de laatste jaren in België. Veel telers kampten met fusariumproblematiek en daarnaast waren er weinigen met opvolging. Daardoor is het aanbod Belgische kropsla fors gedaald, maar concurrentie is er nog altijd uit bijvoorbeeld Spanje en Italië. Bovendien komt er meer en productie in Duitsland, waardoor zij ook steeds meer zelfvoorzienend worden. Het maakt het lastig momenteel, ondanks een mooie kwaliteit aan product."

Zonder zekerheid geen investeringen
Deze volatiliteit beschrijft de teler, naast de klimaatextremen, als één van de grootste uitdagingen voor bedrijven in de teelt van vollegrondsgroenten op het moment. "Op de klok ervaren we toch een soort jojo-effect. Dat maakt het bijzonder uitdagend om in je bedrijf te investeren. In de tuinbouwsector wordt er van je geëist constant door te blijven groeien en te investeren, maar als je hiervoor bijvoorbeeld een lening wilt bij de bank, zal je toch met cijfers op de proppen moeten komen."

"Alleen dat is simpelweg niet te doen als je geen idee hebt wat je aan rendement kan verwachten. Door het beperkte aantal telers is er meer dan genoeg ruimte voor jonge bedrijven als die van ons, om door te groeien, maar ik durf geen grote investering te doen zonder een vaste afzet. We zijn uitermate tevreden over de REO Veiling, maar om te kijken naar uitbreiding zal je toch een bepaalde mate van zekerheid moeten hebben. Anders beginnen we er niet aan."

"We willen graag doorgroeien, want mijn broer en ik hebben wel degelijk ambities met Devo-Fleur. Zo hebben we recent een eigen oplegger aangeschaft met bedrukking van het bedrijf. In prei zullen we niet meer verder groeien, maar uit de kassen kunnen we ook wel degelijk meer halen. Meer rendement en variëteit, maar dat vergt de nodige investeringen. Het is iets waar we als sector echt naar zullen moeten kijken. Want net zoals met het komende kropslaseizoen kan alles tegenwoordig binnen een bedrijf binnen no time omslaan", besluit Mathias.

Voor meer informatie:
Mathias De Vestele
Devo-Fleur
De Manlaan 39
8490 Jabbeke, België
+32 497 34 92 37
[email protected]