Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Joris Buijs, Noordhuys Packing:

“Door zelf te verpakken, hebben we de klantwens nu veel beter inzichtelijk”

Tholen - Het oogsten bij Noordhuys Tomatoes is weer opgestart. Dat betekent dat het ook bij Noordhuys Packing, het verpakkingsbedrijf, drukker wordt. “We staan na een relatief rustige winter te springen om vol te gaan draaien,” zegt Joris Buijs, Algemeen Manager bij Noordhuys Packing. Het verpakkingsbedrijf uit Oude-Tonge verpakt niet alleen eigen product, maar ook voor derden en heeft ambities.

“We verpakken bijvoorbeeld voor diverse biologische tomatentelers. Voor een aantal telers verpakken wij structureel en voor een aantal op flexibele basis.” Ook werd deze winter importproduct verpakt. Het zelf verpakken begon in 2007 voor het eigen teeltbedrijf Noordhuys dat in 2001 is opgericht. Gaandeweg is het teeltbedrijf gegroeid, waarbij de laatste groeistap, de overname van twee bedrijven (22 hectare kas totaal) in het oog springt.



Stap verder in de keten
In totaal teelt Noordhuys Tomatoes hierdoor met ingang van 2022 op 38,5 hectare diverse soorten tomaten. “Lange tijd is de groei van Noordhuys Packing voortgekomen uit de groei van onze eigen teelt,” geeft Joris aan. “Nu kijken we ook naar op zichzelf staande groei van Noordhuys Packing.” De teeltlocaties van Noordhuys Tomatoes zijn aangesloten bij The Greenery, maar klanten voor verpakkingsactiviteiten komen ook uit andere geledingen.

In de week na Pasen worden er in Oude-Tonge snackkomkommers en tomaten verpakt. De afgelopen jaren deed men al ervaring op met nog meer producten, waarbij kasgroenten wel de hoofdmoot vormen. Door te gaan verpakken, is men meer klantgericht gaan werken. “Door zelf te verpakken, hebben we de klantwens nu veel beter inzichtelijk. We zitten ook een stap verder in de keten.” Daarbij hebben Joris en zijn team zowel gesprekken over de teelt en sourcing als over verpakken en klantwensen met bijvoorbeeld afzetorganisaties of retailers.

Lat hoog gelegd
Voor de keuze om zelf te verpakken was de oprichting van een eigen uitzendbureau, Noordhuys People, een randvoorwaarde. “Met Noordhuys People zorgen wij voor voldoende medewerkers in zowel de teelt als bij het verpakbedrijf. Nu het weer drukker wordt, zie je dat, naast onze vaste mensen, ook de mensen uit de flexibele schil weer staan te trappelen om aan de slag te gaan. Het helpt dat de mensen graag voor Noordhuys werken en niet voor een willekeurig uitzendbureau. Dat zorgt voor loyaliteit en betrokkenheid, belangrijke kernwaarden voor ons bedrijf.”

Noordhuys Packing wil zich onderscheiden door maximaal flexibel te zijn, kwaliteit te leveren en alle certificeringen op orde te hebben. “Wij hebben de door de klant gewenste certificeringen in huis. We zijn gewend te leveren aan klanten in het Verenigd Koninkrijk. Met de certificeringen die je daarvoor nodig hebt, ligt de lat hoog.” Jaarlijks komen er onaangekondigde audits voorbij.

“Vanaf 2014 hebben we daar op vrijwillige basis voor gekozen. Klanten vroegen er toen nog niet om. Het zorgt ervoor dat we het hele jaar door de kwaliteitsstandaarden hoog leggen.” Noordhuys heeft een eigen keurteam dat daar scherp op toeziet. Op termijn verwacht Joris dat het hebben van certificeringen niet echt onderscheidend meer is. “Dan is het randvoorwaardelijk om te kunnen blijven leveren.”

Noordhuys is ambitieus en wil zich blijven ontwikkelen. “Dat gezegd hebbende is het iedere dag scherp aan de wind zeilen en goed opletten. Verspillingen minimaliseren, hard werken en vooral dagelijks met passie waarde toevoegen aan de smaakvolle producten. Met het team van mensen zoals we dat nu hebben staan, zien we onszelf klaar voor de toekomst.”

Dit artikel verscheen eerder in editie 4, 37e jaargang van Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl. 

Voor meer informatie:
Noordhuys Packing
[email protected]  
www.noordhuys.nl