Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Consument positief over plantaardige beschermlaag op groenten en fruit

Het toepassen van een plantaardige beschermlaag op verse groenten en fruit kan de kwaliteit waarborgen en de houdbaarheid verlengen. Dit draagt bij aan het verminderen van voedselverspilling en daarmee aan het behalen van diverse duurzaamheidsdoelen. "Tot nu toe was er echter weinig bekend over wat Europese consumenten van zo’n beschermlaagje op groente en fruit weten, wat ze er van vinden en hoe ze hierover geïnformeerd willen worden", vertelt Sanne Stroosnijder, programmamanager Food Loss & Waste Prevention bij WUR. Wageningen Food and Biobased Research (WFBR) onderzocht dit in opdracht van Apeel Sciences.

Resultaten van het onderzoek
Uit recent onderzoek van Wageningen Food and Biobased Research (WFBR) blijkt dat weinig consumenten zich bewust zijn van wat er na de oogst wordt aangebracht op groenten en fruit. Ook werd duidelijk dat de manier van communiceren over deze ‘na-oogst-additieven’ veel invloed heeft op wat Europese consumenten hiervan vinden. De huidige manier van communiceren – met verwijzingen naar het E-nummer of de naam van het ingrediënt – vinden ze onduidelijk en wordt als zeer negatief ervaren. Als consumenten geïnformeerd worden over het doel, de duurzaamheidsvoordelen en de plantaardige herkomst van de beschermlaag, ervaren ze dit als positief. Uit het onderzoek blijkt dat Europese consumenten graag transparantie willen over het gebruik van een na-oogst-additief, maar zelf niet veel moeite doen om informatie hierover op te zoeken.

Transparantie over doel is belangrijk
Omdat transparantie belangrijk wordt gevonden, adviseren de onderzoekers om het gebruik van een beschermlaag altijd te vermelden en via een korte boodschap aandacht te besteden aan het doel. Tot slot raden de onderzoekers aan om nieuwe manieren van communiceren verder te ontwikkelen. "De resultaten van dit onderzoek wijzen erop dat de voorkeur uitgaat naar communicatie op het moment van aankoop, maar niet op elk individueel product los. Nieuwe manieren en momenten van communicatie moeten dus nog verder worden verkend", zegt Stroosnijder.

Europese regelgeving
In de VS en vele andere landen is het aanbrengen van eetbare beschermlaag toegestaan voor alle verse producten, maar in Europa zijn dergelijke additieven na de oogst alleen toegestaan op fruitsoorten met schillen die normaal gesproken niet worden geconsumeerd (bijvoorbeeld citrusvruchten en avocado’s). Stroosnijder: "Voedselverspilling heeft een enorme impact op ons klimaat. Het toepassen van dergelijke innovaties die verspilling kunnen tegengaan, hebben we dus hard nodig om onze duurzaamheidsdoelen te halen, zowel voor Nederland als voor Europa."

Bron: Samen tegen Voedselverspilling

Voor meer informatie of het volledige rapport: WUR

Publicatiedatum: