Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Als de volledige overstap naar papier wordt gezet, zijn wij er klaar voor"

Argos Packaging laat relaties kennismaken met NoW-Paper tijdens testdagen

Tholen - Argos Packaging heeft van vrijdag 2 tot en met vrijdag 9 december haar relaties kennis laten maken met hun nieuwe plasticvrije verpakking tijdens de NoW-Paper Testdagen. "Een ideaal moment om de geïnteresseerden kennis te laten maken met het 100% plasticvrije NoW-paper. Bovendien kan de werking van het papier op een verpakkingsmachine worden ervaren en de shelf life getest worden", zo vertellen Martijn Dammers (Marketing Manager) en Roy van den Heuvel (Productspecialist AGF) van Argos. Hier werd dan ook gretig aftrek voor gevonden door geïnteresseerde klanten, die de overstap naar papier overwegen.

Tijdens de testdagen vertelden zowel Martijn, als Roy, de ins en outs van haar verpakkingsoplossing en kon er bovenal zelf ervaren worden hoe de NoW-flowpack aanvoelde voor het eigen product. "Deze plasticvrije NoW flowpack verpakkingen zijn volledig recyclebaar en kunnen mee in de papierafvalstroom", legt Roy uit. "Het is hoogwaardig materiaal, wat vervolgens gerecycled kan worden en kan dienen als nieuwe grondstof voor de productie van nieuwe papierproducten. Het heeft nog een heel leven voor zich, waardoor het een duurzame en circulaire oplossing is. Deze verpakking sluit aan op de vraag en wens naar een monoverpakking waarbij de verpakking is geproduceerd uit een enkele grondstofsoort en het recycleproces daardoor wordt vereenvoudigd."

Bovendien bevordert, zo verzekeren de heren, de NoW-verpakking de shelf life van verse producten. "Papier is een natuurlijk product en de poreusheid van de verpakking bevordert een microklimaat in de verpakking. Dit zorgt ervoor dat bij bijvoorbeeld tomaten minder rot op de steeltjes komt of aardappelen minder snel spruiten en verkleuren.

Uit testen van een onafhankelijk bureau kwam dat er een significante verlenging van de houdbaarheid is. De verpakking kan worden toegepast voor zowel verticale als horizontale flowpacks, waardoor hij geschikt is voor vrijwel alle soorten AGF-producten. Verder sluit hij, met enkele simpele wijzigingen, naadloos aan op bestaande machines bij bedrijven", aldus Roy.

Tijdens de testdagen had Argos voor de gelegenheid dan ook zowel een verticale als horizontale machine geplaatst, zodat er met de eigen producten van klanten kon worden geëxperimenteerd.

Tijdens de dagen werd het belang van partnerships benadrukt. Zo is Argos zo'n 2 jaar geleden het partnership aangegaan met het Italiaanse InKarta voor de NoW Flowpack verpakkingen, en hopen ze via deze testdagen op een 'nieuwe' samenwerking met haar relaties. "We zien het ook echt als een samenwerking", vervolgt Martijn. "Klanten kunnen het materiaal voelen, zelf producten verpakken en meenemen om te testen. Vervolgens horen we graag de feedback van hen over de ervaringen met de verpakking."

Wel merkt Martijn dat men nog een beetje kennis moet maken met een papieren verpakkingsoplossing. "Het is voor velen nieuw en een overstap waar nog niet iedereen klaar voor is. Toch is duurzaamheid voor ons een zeer belangrijk aspect in de bedrijfsvoering. Bovendien denken we dat de overstap uiteindelijk onvermijdelijk zal zijn. Kijk maar naar de regelgeving in Frankrijk en ook in Engeland wordt men steeds strenger met het gebruik van plastic. Als de volledige overstap uiteindelijk definitief wordt gezet, zijn wij klaar om in de vraag te voorzien." De aanwezige relaties lijken in dit enthousiasme mee te gaan, want verscheidene verpakkers in de aardappelhandel, grote telersorganisaties en bekende handelshuizen kwamen op de testdagen af.

"Voornamelijk bij bijvoorbeeld retail zien we nog vaak dat de beslissing in de handen van haar leveranciers wordt gelegd", besluit Martijn. "We zien dat de consument er echter klaar voor is. Ook onze klanten zijn de afgelopen week zeer positief gebleken. Het is bovendien een mooie manier om te communiceren met de consument; een verhaal uitdragen naar je klanten hoe een product het beste bewaard, bereid en gegeten kan worden of hoe de verpakking gerecycled moet worden. Aan het einde van de dag geloven we heilig in het succes van deze verpakkingsoplossing en geloven we dat de rest van de keten snel zal volgen."

Voor meer informatie:
Roy van den Heuvel
Martijn Dammers
Argos Packaging & Protection
Nieuweweg 10
2675BC Honselersdijk
+31 (0)174 63 00 11
agri@argos.nu  
www.argos.nu