AGF-ster Sandra Huysman, Kwekerij de Westlandse Aardbei:

“Het is een uitdagende branche waar nog heel veel gehaald en gebracht kan worden”

De wijze van zakendoen in het Westland, dat heeft Sandra Huysman van Kwekerij de Westlandse Aardbei altijd wel wat vreemd gevonden. Sinds 2004 behartigt ze de commerciële kant van De Westlandse Aardbei, het teeltbedrijf met eigen afzet van haar en haar man Jaco. “Ik viel met mijn neus in de boter,” vertelt ze in het novembernummer van vakblad Primeur.

Sandra kwam erbij op het moment dat Jaco en zijn vader de overstap maakten van het telen van radijs naar het telen van aardbeien. Ze besloten het anders aan te pakken en de eigen afzet te verzorgen. Sandra had al enige commerciële ervaring en nam die taak op zich. Jaco houdt zich vooral bezig met teeltzaken. “Maar we doen het wel samen en alles in overleg.”

Wat kost dat?
Hoewel Sandra niet uit een tuindersgezin komt, zag ze als Westlandse natuurlijk wel hoe het eraan toeging in tuindersgezinnen. “Samen met een vriendinnetje moest ik de veilingbrieven ophalen, dan wisten ze wat ze gebeurd hadden.”

Zakelijk gezien begreep ze de werkwijze toen al niet. “Je doet al je investeringen en uiteindelijk zeg je: “Tja ik zie wel wat ik ervoor krijg”. Dat klinkt wat zwart-wit misschien, maar naar mijn idee gebeurt het zo nog heel vaak. Wij proberen daar toch een andere lijn in te krijgen.”

Daarom is het antwoord van Sandra aan klanten die meteen ‘wat kost dat?’ vragen toch wat uitgebreider. “Ik geeft altijd het voorbeeld van een transportbedrijf. Als je die inhuurt weet je wat je moet betalen voor een rit van a naar b. Maar in de tuinbouwwereld zou je op punt b pas afrekenen met een soort handjeklap. Zo werkt dat niet, zeg ik dan en dat begrijpt men meestal wel.”

Geen anoniem uitwisselbaar product
Kwekerij de Westlandse Aardbei zorgt er ook voor dat ze geen anoniem uitwisselbaar product zijn. “We laten de aardbeien rijpen aan de plant, ze worden bij ons rood geoogst, en binnen een paar uur is het van de plant in het winkelschap. De lijnen zijn heel kort. 80 procent van onze aardbeien wordt in een straal van 50 km rondom afgezet. We hebben ook een klein stukje export, maar ook daar willen we weten wie onze klanten zijn en waar onze aardbeien heen gaan.”

De aardbeien zijn direct terug te herleiden naar het bedrijf zelf. “We zijn geen code, maar onze foto en contactgegevens staat op het bakje. De persoon die het geld voor dat bakje neerlegt, daar willen we alles voor doen. Winkels zien we meer als verkooppunten. Als de klant ons product koopt, dan is de retailer blij en wij ook. We willen zeker dat het product goed aankomt bij de eindklant. Onlangs kregen we een reactie van een tevreden consument uit Engeland, dat is toch superleuk.”

Gesprek bij verkoop
Wanneer Sandra een deal maakt wil ze zeker weten dat er verderop in de keten zorgvuldig wordt omgegaan met hun product. “Stel, iemand wil onze aardbeien gaan verkopen. Dan ga ik wel het gesprek aan over hoe hij dat voor zich ziet. Je kunt natuurlijk niet alles in de hand houden, maar bepaalde facetten kun je wel proberen te reguleren. Het is niet bedoeld als bemoeienis, maar zorgdragen voor het product. Alles hangt met elkaar samen. Eerst moeten wij een mooie aardbei telen, die moet keurig netjes geplukt worden door ons plukteam, dan moet je chauffeurs hebben die er voorzichtig mee omgaan en vervolgens zijn het de mensen op de winkelvloer die er zorg aan moeten besteden. Die samenhang voor ogen te houden en om dat voor elkaar krijgen, is niet de gemakkelijkste weg, maar het is juist ook iets wat het werk heel leuk maakt. Die sociale kant: het teamwork in de kas met de plukkers en de chauffeurs, maar ook op maandagochtend dat praatje met de klant.”

Dat het over het algemeen mannen zijn waar Sandra mee te maken heeft, is geen punt. “Mannen die zijn lekker direct en daar houd ik wel van. Ik kom ook mannen tegen die misschien wat bot doen en iets hebben van ‘wat kom jij eigenlijk doen’, maar ik heb daar geen moeite mee. Omdat ik meer van het sociale ben, hebben ze misschien meer aan mij moeten wennen dan andersom. Het is in elk geval een uitdagende branche, waar nog heel veel gehaald en gebracht kan worden.”

Dit artikel verscheen eerder in editie 11, 36e jaargang van Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl

 

Voor meer informatie:
De Westlandse Aardbei
Maasdijk 73a 
‘s-Gravenzande
info@westlandseaardbei.nl
www.westlandseaardbei.nl 


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven