Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Waarom de grootste kasteler van Australië kiest voor uitbreiding

De grootste kasteler van groenten en fruit in Australië gaat uitbreiden met nog eens 12 hectare aan kassen. Dat doen ze op hun locatie in Tatura, Victoria, op basis van hun bewezen langetermijnstrategie.

"Toen we dit stuk land kochten, wilden we onmiddellijk beginnen aan een uitbreiding van 18 hectare, waarvan 12 hectare aan kassen en een geavanceerde verpakkings- en distributiefaciliteit van 12.000 m2," zegt Mike Nichol, directeur van Flavorite. Hij voegt eraan toe dat ze met deze extra 12 hectare verder kunnen gaan in het diversifiëren van hun gewassen. "We breiden uit op basis van wat we al telen, zoals komkommers, tomaten (groot en klein), paprika's etc."

Mike Nichol, directeur van Flavorite 

Het bedrijf werd opgericht omdat de meerderheid van de tomaten in Australië een slechte kwaliteit hadden. "30 jaar geleden smaakten de tomaten in Australië echt niet goed," zegt hij. "In de loop van de jaren hebben we onze teelttechnieken verbeterd en daarmee ook de smaak van onze producten."

De markt is ook veranderd en consumenten willen steeds meer verschillende producten gebruiken. "Mensen gebruiken meer ingrediënten in hun keuken en als je dat doet, ga je niet iets eten wat niet zo goed smaakt. Mike ziet dat ook terug in een uitbreiding van het segment met gezonde snacks. Consumenten zijn op zoek naar gezonde en handige alternatieven die eenvoudig in hun leven in te passen zijn.

De juiste balans
Door zich te richten op de smaak en de ontwikkeling van kleinere snackvariëteiten nemen de kosten ook toe, vooral die van meststoffen en energie. "We moeten onze bedrijfsactiviteiten op een slimmere en duurzamere manier gaan uitvoeren," zegt Mike. "Maar we moeten ook naar de positieve kant kijken van grote veranderingen zoals deze. Want je wordt erdoor gemotiveerd om te innoveren. Gelukkig hebben we langetermijncontracten af kunnen sluiten voor de energiekosten, nog voor de recente prijsstijgingen."

Toch betekent dat niet dat alles pais en vree is voor telers als Flavorite. Er moet nog aan een aantal dingen worden gewerkt om op de energiekosten te kunnen besparen zonder in te boeten op de kwaliteit en opbrengst. "We zijn bijvoorbeeld schermen gaan gebruiken in de kas om het energieverbruik te verlagen en ons bewuster te worden van het energieverbruik in de wintermaanden. Zo kunnen we dat verlagen waar mogelijk."

De nieuwe kas van 6 hectare met jonge tomatenplanten 

Toch kunnen ze daarmee niet voorkomen dat een deel van de kosten wordt doorberekend aan de consument. Australiërs zijn vrij loyaal aan in Australië geteelde producten. "Aan de ene kant zijn er niet veel geïmporteerde producten in Australië. Aan de andere kant is de markt ontwikkeld in de afgelopen 30 jaar en waarderen consumenten de verbeterde kwaliteit en smaak van lokaal geteelde producten."

Tegemoet komen aan de vraag 
De vraag zal dus blijven bestaan, maar de vraag is of er voldoende geproduceerd kan worden om daaraan te blijven voldoen? Op basis van deze achtergrond heeft Flavorite besloten uit te breiden. "Binnen het hele segment is er nog een deel van de vraag onbeantwoord,"  zegt hij.

"Dit wordt voor een groot deel veroorzaakt door vollegrondstelers die minder hebben geplant door de verhoogde kosten, maar ook door het tekort aan arbeidskrachten. Veel telers zijn daarom voorzichtig en hebben de hoeveelheid veldgewassen verminderd. We hebben dit in de winter gezien, waardoor er veel minder producten verkrijgbaar waren op de markt. Met onze uitbreiding willen we tegemoet komen aan die openstaande vraag, de missende producten compenseren en de voedselzekerheid in Australië verhogen."

Alhoewel de vollegrondstelers helaas te maken hebben gehad met slechte weersomstandigheden in Australië hebben de grote kastelers daar tot nu toe weinig hinder van ondervonden door hun beschermde omgevingen.

"Ik denk niet dat de kastelers minder zullen gaan planten," zegt Mike. "We hebben gelukkig een goede positie en ik ben me ervan bewust dat dat niet voor iedereen geldt." Om de voedselzekerheid in Australië verder te verhogen, investeert Flavorite in een verpakkings- en distributiefaciliteit op hun locatie. "We implementeren zoveel mogelijk automatisering om efficiënter te kunnen werken en onze afhankelijkheid van arbeidskrachten te verlagen. Met deze technologische voordelen kunnen we onze producten in de toekomst effectiever distribueren naar onze klanten."      

Voor meer informatie:
Flavorite
www.flavorite.com.au

Publicatiedatum: