Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Strategisch Food & Beverage Business Event Aptean gaat in op rol van IT in uitdagende tijden

Tholen - Aptean organiseerde gisteren haar Strategisch Food & Beverage Business Event in Maarssen. Ongeveer 100 deelnemers gaven acte de présence en ook vanuit de de AGF-sector waren de nodige CFO's en IT-managers aanwezig. De automatiseerder had een interessant programma voorgeschoteld, waarbij enkele klanten uit de doeken deden welke rol IT innam in hun organisatie.


Marlie van Meer en Joyce van Gils

Enrico Food: "ERP is bij ons nooit een issue"
Robin Heetkamp van Enrico Food beet de spits af. De voormalig inkoper van SuperUnie startte in 2009 met een compagnon met Glasbest met de productie van lekkere levensmiddelen in glas. Het bedrijf groeide hard en integreerde in 2017 met Enrico, dat vandaag de dag de grootste speler in mediterrane specialiteiten in Nederland  is, bekend van de merken Bertolli en JeanBaton.


Robin Heetkamp van Enrico Food

Robin koos met Glasbest al in 2012 voor Schouw Informatisering met Navision Software en noemt zich al tien jaar een tevreden, kritische gebruiker. De ondernemer heeft een geheel eigen visie op ERP-pakketten. "Bij de livegang heb ik zelf, met direct betrokkenen het systeem gevuld met data. Ondanks dat er te weinig getest was voor de livegang, zijn we live gegaan en na drie, vier weken draaide het geheel soepel. ERP is bij ons nooit een issue. Niemand in de organisatie is ermee bezig, het werkt gewoon."

"Ons uitgangspunt is dat we geen maatwerk willen. Onze producten zijn bijzonder, maar wat wij doen is niet bijzonder. Daarom moeten we het proces aanpassen aan het systeem, in plaats van het systeem aanpassen aan het proces. Ondanks dat onze organisatie gegroeid is naar de 50 miljoen euro omzet met bijna 1.000 verkoopartikelen en bijna evenveel grondstoffen en materialen, draait het probleemloos in het systeem wat in basis hetzelfde is als waar we tien jaar geleden mee zijn gestart."


Marije Verbeek en Ferry van der Leek van EFP International

Hessing Supervers: "Als IT niet werkt, staat de fabriek stil"
Ook Dick Schornagel, IT Manager van Hessing Supervers, sprak over IT als onderdeel van de bedrijfsstrategie. Hessing en Aptean met haar voorgangers hebben een lange intensieve relatie. De Food400 software vormde jarenlang het hart van de IT-operatie. Samen met Aptean Migreerde de groentenverwerker van Food400 naar AX 2012 en de volgende stap is het implementeren van Dynamics 365 voor Hessing Greenport Venlo.


Dick Schornagel, IT Manager van Hessing Supervers

De nieuwe fabriek in Venlo die momenteel in aanbouw is moet de grootste en modernste groentensnijderij van Europa worden. De cijfers zijn dan ook indrukwekkend. Het nieuwe pand heeft een vloeroppervlakte van 62.000 m2, telt 11.988 zonnepanelen op het dak, gaat volledig van het gas af en krijgt een insectenhotel voor 1 miljoen insecten. In het pand komen 100 productielijnen voor het snijden, wassen, drogen en verpakken van verse groenten, waarbij dagelijks ruim 320.000 kilo grondstoffen worden verpakt en 5 miljoen verpakkingen per week worden klaargemaakt.


Louis Hartjes van Peka Kroef en Evert Nijkamp van Bieze Food Group

Dick gaf aan dat IT superbelangrijk wordt in de nieuwe fabriek, mede door de verregaande robotisering en automatisering. "Als IT niet werkt, staat de fabriek stil. We gaan in de nieuwe fabriek toe naar een situatie dat IT bedenkt en de mensen en robots het uitvoeren. Hij betoogde dan ook het belang van goede key-users en het testen. "Zorg dat de organisatie getraind is en laat de key-users onderdeel van de business zijn."


Dick Schornagel te midden van andere foodleveranciers op het event

Rabobank: "Voorlopig geen verlaging prijzen agri-grondstoffen"
Sector manager Food Marcel Lambregts hield een presentatie over de impact van het verschuivende Food&Beverage landschap op de keten. Lambregts gaf op voorhand al aan dat het geen positief verhaal zou worden. "Voor 23 februari hadden we al een uitdaging met de gestegen kosten, maar een 'perfecte storm' heeft geresulteerd in een ongekende kosteninflatie." Marcel was ook duidelijk dat hij geen verlaging van de prijzen van agri(grondstoffen) verwachtte op korte termijn, al hangt veel af van de situatie met de havens in het Zwarte Zeegebied.


Marcel Lambregts, Sector manager Food Rabobank

Covid, weersomstandigheden waren belangrijke drijvers voor de hogere kosten en energie, transport, personeel lijken dit structureel te worden. Hij verwacht dat de handel van Just in Time, steeds meer Just in Case wordt, waarbij partijen meer kiezen voor strategische sourcing met meerdere leveranciers en men meer zelfvoorzienend is en grotere voorraden aanhoudt.


Arend Steenks (Koornstra), Serge Breugelmans (Aptean) en Laura Verstegen van PostNL

Lambregts gaf aan dat de supermarkten lang terughoudend waren in het doorbelasten aan de consument, maar dat vanaf april het gevoel van urgentie eindelijk tot de foodretailers was doorgedrongen. Dit leidde volgens hem tot een draai van 180 graden in de manier van zaken doen. "Contracten kregen kortere looptijden, er waren meer belangrijke variabelen en minder speelruimte en het was 'take it or leave it'.


Guido Teekamp van TB Brown, Sven Arink van Vogelaar Vredehof, David Berepas en Robert Roseboom (ESA)

Hij verwacht door de gestegen prijzen bij de consument een verschuiving in ketens van foodservice naar foodretail, van speciaalzaak naar supermarkten en van full service supermarkt naar hard discount. "Consumenten zullen meer gebruikmaken van aanbiedingen, kiezen voor goedkopere alternatieven en nog meer private label kopen."


Martin Gerritsen van Microsoft

Aptean: Eén oplossing voor de Food & Beverage 
Na een presentatie van Martin Gerritsen van Microsoft over technologische innovaties, nam Joris Kolff de aanwezigen mee op moderniseringsreis met Aptean. De van oorsprong Amerikaanse automatiseerder heeft tussen oktober 2019 en december 2021 maar liefst 12 bedrijven overgenomen, waaronder de Nederlandse partijen Schouw Informatisering en DIN Solutions.


Joris Kolff (Aptean) met achter hem op het scherm alle overnames van Aptean de laatste jaren

Joris wees op de ontwikkelingskracht die het bedrijf daarmee heeft. Zo is het ontwikkelteam vertienvoudigd. "Met 6 ERP's voor Food & Beverage en 100 jaar ervaring combineren we de best practices tot één oplossing voor de Food & Beverage, waarbij we toegang hebben tot de wereldwijde markten, maar blijven inzetten op de lokale uitvoering. Kolff benadrukte dat de automatiseerder naast ERP volop inzet op andere integrale oplossingen op 1 platform. Zo noemde hij als voorbeeld dat Aptean in de toekomst het hele proces van ERP tot EDI bij de klant uit handen wil  nemen.


Peter van Es (Hillfresh) rechts in gesprek met Maartje van Son en Fryzi Tan van Go-tan

De dag werd afgesloten door keynote speaker Menno Lanting met een presentatie over de impact van digitalisering op leiderschap, de business en de manier waarop we werken, waarna de dag in Maarssen werd afgesloten met een borrel en golftoernooi.


Nick van Breugel van Kippie en Lennert Krijthe van Green Organics