Tholen - Ruim veertig jaar geleden begon Hans Bransen met zijn vrouw Mariska vanuit huis met zijn kassenbouwbedrijf Hans Bransen Tuinbouwtechnieken & Adviezen. Sinds begin dit jaar wordt deze geschiedenis voortgezet onder de naam Bransen Group door de zoons Niels, Luc en Roy Bransen. Per 1 januari hebben zij de leiding van het Westlandse familiebedrijf, dat gespecialiseerd is in tuinbouw- en elektrotechniek, volledig overgenomen.
Het is een stap die er de afgelopen jaren al aan zat te komen, zo blijkt als we eind januari op een vrijdagmiddag in het kantoor in Naaldwijk aan tafel zitten. Luc vertelt: “Wij zijn van jongs af aan alle drie in het bedrijf van onze ouders betrokken geweest. De afgelopen jaren hebben we samen met ons team in de bedrijfsvoering flinke stappen gezet. Zo hebben we een professionaliseringsslag gemaakt om rust en structuur te brengen in ons team, waardoor we nu de stap hebben kunnen zetten naar Bransen Group.”
Luc, Niels en Roy Bransen staan sinds 1 januari 2022 aan het roer van Bransen Group.
Binnen de familie
Met de vorming van Bransen Group komen de voormalige bedrijven Hans Bransen Tuinbouwtechnieken & Adviezen en Niels Bransen Advies & Projecten samen. Luc: “Sinds 2018 werken we achter de schermen al samen als één bedrijf. Veel bedrijven zie je fuseren, dat hebben wij ook gedaan. Alleen hebben wij het binnen de familie gehouden.”
Het vernieuwde bedrijf heeft door de fusie alle kennis van tuinbouw- en elektrotechniek onder één dak samengebracht. De combinatie van deze twee expertises is een schot in de roos, volgens Luc: “Vanuit de glastuinbouw zie je de laatste jaren veel vraag naar elektrotechniek. Niels heeft die elektrotechnische kennis, Roy die van tuinbouw en ik van alles een beetje en vind mijn kracht in bedrijfskundige taken.”
Hans Bransen zette het bedrijf meer dan 40 jaar geleden op.
Grijs gebied
Voorheen zagen opdrachtgevers bij projecten bussen van zowel Hans Bransen Tuinbouwtechnieken & Adviezen als van Niels Bransen Advies & Projecten af en aan rijden. Met de overgang naar Bransen Group is dat verleden tijd. “Door als Bransen Group verder te gaan, hebben we voor opdrachtgevers één aanspreekpunt gecreëerd. Het geeft het bedrijf meer daadkracht en wij merken nu ook, sinds dat we eind vorig jaar de groepsnaam aankondigden, dat we meer aanvragen voor totaalprojecten binnenkrijgen.”
In de tijd van vader Hans was dat nog niet het geval. Hij zag veel van de wereld door opdrachten aan te nemen in zowel binnen- als buitenland. “Toch komt tegenwoordig circa zestig procent van onze omzet uit het Westland. Je zou het niet geloven met de geluiden die je soms hoort, zoals ‘er gebeurt niet veel meer in ‘t Westland.’ Er zit tussen de hele grote glastuinbouwprojecten en de kleinere projecten een groot grijs gebied waarin heel veel activiteit is. En in dat gebied zijn wij werkzaam. Denk bijvoorbeeld aan complexere tuinbouwprojecten, een paar duizend meter glas, renovaties, maar ook het ombouwen van kassen en het realiseren van bedrijfsruimtes. Wij richten ons op zulke projecten met een nagenoeg turnkey-benadering. Als hoofdaannemer zijn wij in staat om projecten van het aanvragen van vergunningen tot aan oplevering te realiseren. Daarnaast zullen wij altijd klaar blijven staan voor onze klanten als het gaat om service en storingen. Ons motto is ‘gaat niet, bestaat niet’ en dat is ook precies hoe we werken.”
Vorig jaar realiseerde het bedrijf deze 14 meter hoge compartimenten voor Caldic Ingredients, een grote speler in de voedingsindustrie.
Je gezicht laten zien
Die benadering vroeg de laatste jaren wel wat aanpassingsvermogen van het team op kantoor. De interne bedrijfsvoering is flink geautomatiseerd en er is en wordt geïnvesteerd in front desk service, de werkvoorbereiding en het projectmanagement. Maar ook in de buitendienst zijn grote stappen gezet. “Als we daar nu vier monteurs of installateurs extra voor aan zouden kunnen nemen, dan zouden we dat direct doen”, lacht Luc. “Zo makkelijk gaat dat helaas echter niet. Toch hebben we een mooi, jong en gemotiveerd team op weten te bouwen, waar we blindelings op kunnen vertrouwen.”
Bransen Group werkt zoals veel techniekbedrijven in de sector met een loyale vaste ploeg en met een flexibele schil. “Daarmee kunnen we snel opschalen op de momenten dat dat nodig is. Zo hebben we vorig jaar na de hevige sneeuwval in februari in rap tempo ons team verdrievoudigd en waren we met 45 man op pad om telers in nood te helpen.” Zelf laten de drie broers zich ook veel op projecten zien. “Dat doen we heel bewust. Dat hebben we van pa meegekregen; direct klantcontact is belangrijk. Wij blijven de eindverantwoordelijke en vinden dat je dit ook moet laten blijken. We merken dat je hier vertrouwen en waardering voor terug krijgt. Hij heeft er veel trouwe klanten aan overgehouden, die wij nog steeds ontzorgen. Het is belangrijk om die band met de klant te onderhouden en dat doe je ook door je gezicht te laten zien.”
Een tuinbouwproject in Monster, waar Bransen Group drie huizen én circa 6000 m2 kas sloopte. Ook creëerden ze een complex nieuw leidingtracé door ouden sloten te dempen en werd circa 2200 m2 vervangend water gerealiseerd.
Adviserende rol
In de drukke werkweken van de broers is de donderdagavond heilig. Dat is het moment waarop ze samenkomen om de bedrijfsvoering verder te optimaliseren en de lopende projecten te bespreken. “Die uurtjes zijn heel waardevol voor ons. Wij bespreken niet alleen de lopende zaken, maar denken ook na over nieuwe bouwtechnieken of technische oplossingen voor uitdagingen die we veel in maatwerkprojecten tegenkomen.”
In dat kader wijst Luc erop dat het belangrijk blijft om in kassen ruimte te houden voor service en onderhoud, ook als er veel hightech techniek bij komt kijken. “Dat wordt namelijk nog weleens vergeten. Soms is een metertje meer betonpad op termijn gunstiger dan een metertje meer gewas. Als er dan ooit nog eens iets aangepast of gerepareerd moet worden in de kas, kom je er makkelijker bij. Dat aan de basis van een project goed nadenken loont, is één ding wat zeker is.”
Om diezelfde reden vinden ook gesprekken met verzekeraars en schade-experts plaats. “De eisen die aan een kas worden gesteld, veranderen door de jaren, waarin risico zoveel mogelijk wordt uitgesloten. Gehard glas of een brandvertragend schermdoek zijn heel normaal geworden. Wij hebben eigen engineers op kantoor en nemen bij het opzetten van projecten ook de adviserende rol op ons als het over dit soort zaken gaat. Hiernaast hebben we een scala aan partners die allemaal op hun beurt hetgeen doen waar zij goed in zijn. Dat teamwork kunnen we bij projecten, waar de diversiteit behoorlijk uiteenloopt, goed gebruiken!”
Niet alleen in kassen, maar ook in kantoor- en bedrijfsruimten is Bransen Group werkzaam.
De ambitie is groot
Als het eind van de vrijdagmiddag nadert is het voor Luc, die ’s ochtends nog in Noord-Limburg was voor een project, tijd voor nog één afspraak. Op het moment lopen er wat grotere, complexe projecten die veel aandacht eisen. “De afgelopen 2 jaar hebben we opdrachten mogen ontvangen die in omvang, complexiteit en doorlooptijd voor onze organisatie groter zijn dat wat we voorheen gewend waren. Het laat zien welke stappen we aan het maken zijn, al waken we voor te harde groei. We hebben ambitie, maar het moet stap voor stap gebeuren. Op die manier zullen mensen ons, na jaren van ‘onder de radar’ opereren, vanzelf vaker gaan zien. Al schreeuwen we dat niet van de daken. Dat heeft onze vader nooit gedaan en zullen wij ook niet doen. We bouwen samen met ons team verder op het fundament dat onze vader samen met onze moeder heeft gelegd.”
Voor meer informatie:
Luc Bransen
Bransen Group
Gezelstraat 20
2671 BW Naaldwijk
+31 (0)174 610 633
[email protected]
www.bransengroup.com