Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Tuinbouw zit in datagedreven kas bovenop teelt van de toekomst

Tholen - Vanochtend is in Honselersdijk 's werelds eerste publiek toegankelijke datagedreven kas in Tomatoworld geopend. Dat ging, hoe kan het ook anders bij zo'n kas, online met een druk op de knop.

In een vooraf opgenomen filmpje hadden directeur van Tomatoworld Miranda van der Ende en burgemeester Bouke Arends van Westland de eer. Daarna kwamen diverse bij het project betrokken partners live aan het woord.


Peter Hendriks, presentator Rob Veenman en Adri Bom-Lemstra trapten het rondje sprekers af. 

Publiek toegankelijk
Vlak voor de opening hield Arends al een kort en krachtig betoog over de toekomst van de glastuinbouw. Met deze nieuwe, innovatieve kas kán men wereldwijd volgens Arends niet om Westland heen. "We laten zien dat we niet stilstaan."

Uniek is dat de kas, vol tomaten, publiek toegankelijk is. Tegenwoordig, zeker bij tomatenkassen vanwege de virusdruk, geen vanzelfsprekendheid. Door de kas publiek toegankelijk te maken is het de bedoeling dat zoveel mogelijk (inter)nationale telers meegenomen worden in de ontwikkelingen in de showcase kas. 

Die ontwikkelingen zijn namelijk hard gegaan, zo onderstreepten onder andere Peter Hendriks van Hoogendoorn Growth Management en Ab van Marrewijk, teeltmanager in Tomatoworld. Ab vertelde dat in de tien jaar dat hij minder in de kas te vinden was er veel is veranderd. Het barst bijvoorbeeld van de sensoren tegenwoordig. Zéker in Tomatoworld, waar het de bedoeling is dat het nieuwste van het nieuwste getest wordt voor toepassing in de praktijk.


Tomatoworld bestaat 12,5 jaar. Begonnen om de tomaat in de spotlight te zetten is het nu de toekomst van de hele tuinbouw. 

Eén geheel
Maar wat zie je dan als je de kas nu inloopt? "In eerste instantie een prachtig gewas dat mooi in balans staat", vertelde Peter. "Want daar draait het om." 

Verder dus veel techniek, waaronder veel sensoren. De combinatie van de procescomputer IIVO van Hoogendoorn, het LetsGrow.com systeem en tientallen camera's en sensoren van innovatieve bedrijven maakt het voor Tomatoworld mogelijk om datagedreven telen op te starten en te implementeren. "Je stapt echt de toekomst in", aldus Peter. Maar wat is dan het meest innovatief? "Dat alles in één geheel samenkomt."

Een veel terugkerende vraag rondom datagedreven of autonoom telen is óf de teler zoals we die nu kennen er over pakweg tien à twintig jaar nog wel is. Ook vanochtend kwam die vraag voorbij. Adri Bom-Lemstra, voorzitter van Glastuinbouw Nederland, twijfelde daar niet over. "De teler blijft nog altijd manager van de kas. Bovendien zijn mensen creatief en creativiteit blijft belangrijk om te innoveren." 

Zonder het blote oog
Andere vragen die voorbij kwamen waren hoe groot een kas moet zijn voor datagedreven telen én of écht al die sensoren nodig zijn? Op beide vragen was voor de teler in de praktijk het antwoord bemoedigend.

Ook in een kleine kas kan beginnen met datagedreven telen al grote gevolgen hebben. Bijvoorbeeld om met data inzicht te krijgen in temperatuurverschillen in de kas én hoe met die verschillen om te gaan met de plant centraal. En die sensoren? Daarvan kan de teler, die al steeds meer sensoren gebruikt, met een paar al heel veel handige data vergaren. Met een PAR-sensor en planttemperatuursensor komt de teler al een heel eind en worden dingen zichtbaar die dat voor het blote oog niet zijn. 

Blijven volgen
Nu de kas geopend is, wordt het, fysiek of van op afstand, mogelijk de ontwikkelingen op de voet te blijven volgen. Enerzijds omdat de partners, waaronder naast de partijen hierboven genoemd o.a. ook Greenport West-Holland, Hagelunie, Gearbox Innovations, Cultilene Saint Gobain en Hortikey, over de ontwikkelingen gaan communiceren, maar anderzijds ook via Dutch Horti Platform. Dit platform is in ontwikkeling, vertelde Miranda van Tomatoworld, om kennis en informatie vanuit en rondom de showcase kas te delen. Op het platform is ook de opname van het evenement terug te kijken.

Voor meer informatie:
Tomatoworld
www.tomatoworld.nl
info@tomatoworld.nl