Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Kuno Jacobs, Nova Exhibitions over zijn ervaringen als beursorganisator

"Ik verwacht wellicht zelfs meer animo voor vakbeurzen dan vóór de crisis"

De evenementensector is een van de sectoren die het hardst geraakt is door de coronacrisis. “Waar veel sectoren hun omzet zien dalen, is het voor de evenementensector en dus ook vakbeurzen niet makkelijk aangezien je geen omzet maakt als je geen beurs organiseert. Je gaat dus terug naar nul.” Dit vertelt Kuno Jacobs van Nova Exhibitions. Inmiddels organiseer hij zelf bijna 19 jaar vakbeurzen en heeft daarom al heel wat meegemaakt. Echter niets is vergelijkbaar met de huidige situatie. In dit artikel vertelt hij ons meer over zijn ervaring als beursorganisator in de huidige coronacrisis en zijn verwachtingen voor de toekomst van vakbeurzen.


Kuno Jacobs.

Kan je eerst kort iets over Nova Exhibitions vertellen? Wat kenmerkt Nova Exhibitions?
Nova Exhibitions organiseert momenteel 3 jaarlijkse vakbeurzen in de tuinbouw- en bloemensector: HortEx Vietnam, Flower Expo Ukraine en Fresh Business Expo. HortEx Vietnam wordt jaarlijks gehouden in Ho Chi Minh City en de laatste twee in Kyiv, Oekraïne.

Nova Exhibitions kenmerkt zich door het persoonlijke contact met de deelnemers. Wij zijn een klein bedrijf en wij kennen bijna alle deelnemers persoonlijk. Sommige deelnemers staan al meer dan 14 jaar bij ons op de beurs. Wij proberen nieuwe markten te openen voor deelnemers en juist omdat we zo’n persoonlijke benadering hebben en de meeste deelnemers persoonlijk kennen, kunnen we de deelnemers de juiste ondersteuning en service bieden. Korte lijnen, snel kunnen schakelen en alles van A-Z regelen dat is onze kracht!

Kan je vertellen wanneer de Corona hectiek begon?
Voor ons begon de Corona hectiek eigenlijk al in december 2019 toen we ons zorgen begonnen te maken over de verspreiding van het virus in China en omliggende landen, zeker aangezien we in februari 2020 HortEx Vietnam zouden organiseren. HortEx Vietnam hebben we nog net kunnen organiseren. jJuist op het moment dat wij in de laatste week van februari in Vietnam zaten, ging het helemaal mis in Italië en kreeg het virus voet aan de grond in Europa.

Wat was de eerste beurs die je moest verplaatsen?
De eerste beurs die wij hebben moeten verplaatsen was Flower Expo Ukraine 2020. Deze stond in eerste instantie gepland van 8-10 april 2020 maar al snel was duidelijk dat dit geen optie was.

Kan je wat meer vertellen hoe dat in zijn werk gaat?
Een beurs verzetten, is geen gemakkelijke beslissing. De kosten voor een beurs beginnen normaal gesproken al lang van tevoren te lopen en je bent dus als beursorganisator ook wel afhankelijk van de goodwill van bijvoorbeeld een beurscomplex. Deze contracten bieden vaak geen mogelijkheid om een beurs te verzetten. Dus de eerste stap is altijd onderhandelen met het beurscomplex. Op het moment dat je daar samen een oplossing in gevonden hebt, kun je gaan denken aan een nieuwe datum. Dat is in deze tijd erg lastig omdat niemand exact weet wanneer alles weer normaal wordt, dus je neemt een beslissing op basis van de informatie die je op dat moment hebt. Verder worden er veel beurzen verzet, dus je moet ook nog goed uitkijken dat je niet tegelijkertijd met een andere conflicterende beurs samenvalt. Daarnaast is het zaak de deelnemers in een vroeg stadium te contacten. Dit proberen wij zoveel mogelijk persoonlijk te doen.

Hoe reageren de standhouders over het algemeen?
We zitten inmiddels allemaal bijna een jaar in dezelfde situatie en ik kan wel zeggen dat onze standhouders hier over het algemeen altijd alle begrip voor hebben omdat ze ook weten dat wij hier als organisatie niets aan kunnen doen. Daarnaast is de persoonlijke relatie die we met veel standhouders hebben hierin wel een voordeel. Hierdoor kunnen we het goed uitleggen.

Wanneer denk/hoop je dat het allemaal weer van start zal gaan? En hoe?
Ik ben positief gestemd en denk dat we ergens in het 2e kwartaal de eerste effecten gaan zien van het vaccineren. Er komt nu veel goed nieuws over de vaccins en binnenkort is toch wel de verwachting dat er een 3e en 4e vaccin worden goedgekeurd. Alle beperkende maatregelen zullen niet in een keer verdwijnen maar ik denk wel dat ze stapsgewijs worden afgebouwd. Dus sommige maatregelen zullen wellicht nog wel wat langer van kracht blijven maar richting de zomer zullen we toch wel een heel eind zijn, denk ik.

Denk je dat er juist meer of minder animo voor fysieke beurzen is sinds de coronacrisis? Waarom?
In het afgelopen jaar heeft bijna iedere beursorganisator wel een online evenement gehouden en dat is goed maar dit haalt het natuurlijk nooit bij een fysiek evenement. Zaken doen en nieuwe contacten leggen, is toch wel iets dat mensen graag face to face doen. Daarom zie ik de toekomst voor o.a. vakbeurzen erg positief in, zeker in de markten waar wij actief zijn. Online geldt in mijn optiek als toevoeging maar nooit als vervanging. Ik denk dus dat de animo zeker naar het niveau zal terugkeren van vóór de crisis en wellicht nog wel meer. Ik weet van heel veel deelnemers dat ze weer staan te trappelen om aan een fysieke beurs deel te nemen en weer op reis kunnen gaan!

Er wordt nu bijna overal gevaccineerd. Hoe zal het er volgens jou uit gaan zien als iedereen gevaccineerd is?
Zoals velen hoop ik dat we op dat moment weer terug kunnen naar het “oude” normaal en we allemaal ons leven weer kunnen oppakken. Wellicht blijven sommige zaken wel bestaan in het “nieuwe” normaal zoals meer thuiswerken etc., dus misschien kunnen we het “oude” normaal met het “nieuwe” normaal combineren en komen we zo sterker uit de crisis!

Voor meer informatie
Nova Exhibitions
Kuno Jacobs
T: +31 85 401 73 97
E-mail: info@nova-exhibitions.com 
www.nova-exhibitions.com