Niet via de snelweg maar via het spoor. Een beetje anders dan anders. De eerste trailers vol staal en aluminium voor het Italiaanse glastuinbouwproject Fri-El zijn deze week vanuit Wateringen bij Gakon opgehaald om op transport te gaan naar Ostellato. Daar wordt 20 hectare kas gebouwd.
Lees hier meer over de telers en hun plannen.
Over het spoor vervoeren biedt verschillende voordelen. Zo kan het maximum laadvermogen verhoogd worden, zodat er meer staal en aluminium per transport kan worden vervoerd. Maar het belangrijkste voordeel is dat er een lagere uitstoot van CO₂ gemeten wordt. Zo worden de onderdelen op een duurzamere manier vervoerd, wat beter is voor het milieu.
Met de trein
De trailers leggen een lange weg af. Nadat de trailers geladen zijn in Wateringen, gaan ze naar het RSC (Rail Service Center) in Rotterdam Waalhaven. Hier worden de trailers op de trein geladen en vertrekt de trein rond middernacht. De trein volgt de Betuweroute richting Duitsland en komt langs Keulen, Koblenz en gaat richting Basel (Zwitserland).
In Basel wordt de Gotthardtunnel genomen naar Chiasso en hiervandaan wordt er verder gereden via Milaan naar de eindbestemming in Brescia. In Brescia worden de trailers weer van de trein gehaald en vervolgens nog zo’n 3 uurtjes over de weg getransporteerd, naar het project in Ostellato.
In tijden waar de opwarming van de aarde een issue is, probeert Gakon op deze manier zijn verantwoordelijkheid te nemen. "Door met deze creatieve manier van transporteren te werken, leveren wij onze producten op tijd af en dragen wij bij aan een betere wereld."
Voor meer informatie:
Gakon Horticultural Projects
www.gakon.nl
info@gakon.nl