Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Klimaatverandering, verwerking en directe afzet op de voorgrond

Fotoreportage: Fruchtwelt Bodensee 2020

Tholen - Tijdens de Fruchtwelt Bodensee van dit jaar lag het accent met name op de bescherming, verwerking en directe afzet van fruit. Verspreid over vier hallen togen vele standhouders uit Duitsland en omliggende landen (o.a. Nederland, Oostenrijk, Zwitserland en Belgie) naar Friedrichshafen aan de Bodensee, een van de voornaamste teeltgebieden van Duitsland. In totaal waren er 384 standhouders uit maar liefst 13 landen en trok de beurs niet minder dan 16.100 bezoekers. Ondanks de uitdagingen in de voorbije jaren, toont de fruitbranche zich innovatief, ambitieus en positief, klonk het zondag na drie succesvolle beursdagen.

Klik hier voor de fotoreportage. 


GKE: Dietmar Bahler (l) en Jan Willem Verloop 

Fruitprotectie: Gedwongen maatregelen met het oog op klimaatverandering
De weersextremen van de voorbije jaren zijn voor eenieder die zich met de fruitteelt bezighoudt (hard-, zacht- dan wel steenfruit) te merken. Om het even of het om aanhoudende droogte of ernstige neerslag gaat, investeringen in de protectie van het fruit zijn vandaag de dag onlosmakelijk met de fruitteelt verbonden. De voorbije jaren werd er vooral geïnvesteerd in hagelnetten en overkappingen, benadrukken experts en leveranciers. Vermeldenswaardig is dat deze overkappingen niet enkel voor steen- en zachtfruit worden gebruikt, maar ook in toenemende mate voor hardfruit.


FS Europe: Kurt Wagner (dealer Duitsland) en Albart van Zetten (FS Europe) 

Diversificatie: Groot aantal nieuwe rassen voor de grootschalige teelt
Naast gewasprotectie zal het accent de komende jaren eveneens op klimaatresistente rassen liggen, verwacht men. Op de Fruchtwelt presenteerden veredelaars en boomkwekers weer massaal nieuwe rassen. Evenals op de voorbije Fruit Logistica werd het nieuwe Duitse appelras Fräulein weer met veel tamtam gepresenteerd. Ook door de telers van Obst vom Bodensee GmbH (de afzetorganisatie voor het Bodensee-gebied) wordt het innovatieve ras reeds op grote schaal verbouwd.

Klik hier voor de fotoreportage.

Ook in de naburige landen vindt men diverse nieuwe rassen: Op zaterdag nam Kiku samen met de Duitse partners Seefrucht en Salemfrucht de gelegenheid te baat om het nieuwe merk Swing Apples te presenteren. Dit appelmerk (ras: Xeleven) wordt nu al p 180 ha geteeld (100 ha in Frankrijk, 50 ha in Italië, ca. 10 in Duitsland) Andere nieuwe rassen zijn de Gala Magma (een gemeenschappelijk project van Nederlandse en Oostenrijkse partners) en Magic Star, een retailconcept met het accent op local-4-local teelt en afzet.


Fresh Forward: Stephan Geerlings (l) en team 

Directe afzet: Innovatieve verpakkingen en handelsconcepten
Vergelijkbaar met de jaarlijkse expoSE in Karlsruhe zet de Fruchtwelt Bodensee duidelijk in op de directe afzet. Deze zogenaamde ‘Hofladenkultur’ (teeltbedrijven met directe afzet) is bij de Oosterburen immers nog sterk aanwezig. Het inkopen in plaatselijke boerderijwinkels lijkt met name in Zuid-Duitsland nauwelijks aan populariteit in te boeten. Sterker nog: Dit wordt met nieuwe en professionele techniek en concepten juist ook voor de jongere generatie weer aantrekkelijk gemaakt.


Stas: Stefaan Stas

Ook in dit afzetkanaal speelt de discussie rondom plastic verpakkingen een grote rol. Juist in een boerderijwinkel speelt de natuurlijke en milieuvriendelijke aanblik van het product een doorslaggevende rol. Om die reden kwamen tal van leveranciers op het gebied van verpakkingen en marktconcepten naar Friedrichshafen: Zij presenteerden een keur aan papierlabels, kartonnen fruitschaaltjes en katoenen draagtassen, maar ook verkoopautomaten voor de moderne boerderijwinkel.

Klik hier voor de fotoreportage.