Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Kruidenteler Johannes Dick ziet kansen met 'kruidenpotjes':

"Iedereen moet vechten om te overleven"

Telers in Duitsland en heel Europa worden met steeds strengere richtlijnen en kritiek vanuit de consumenten geconfronteerd. Tegelijkertijd oefent de handel druk uit op de prijzen en zo moesten al op veel plaatsen Duitse groententelers hun bedrijf opgeven - voor anderen dreigt ditzelfde lot.

Het is dus zaak om je als bedrijf op de markt te onderscheiden door middel van bijzondere concepten en nieuwe producten. Deze strategie koos ook Johannes Dick, kruidenteler uit het Duitse Bornheim.

"Ik wil tuinkruiden volgens mijn bedrijfsfilosofie verkopen  – robuuste kruiden, zonder prijsrally", zegt Johannes. Dat is niet altijd eenvoudig en zo stond hij reeds enkele jaren geleden op het punt deze bedrijfstak op te geven. Nu wil hij een nieuwe weg inslaan: de consumenten met zijn eigen concept weer van het product "kruidenpotjes" overtuigen.



"De goedkope tuinkruiden die men uit de supermarkt kent, worden onder de meest gunstige omstandigheden in de kas geteeld. Deze omstandigheden ontbreken vervolgens tijdens het transport, in de retail en ook bij de consumenten op de vensterbank, waardoor het product vaak al slecht bij de mensen thuis aankomt."

Dat heeft een negatief effect op de acceptatie van het product: "Men onthoudt dan dat kruiden in pot slecht zijn en kijkt er niet meer naar waar ze vandaan komen. Dat wil ik tegengaan. Mijn kruiden groeien in de vollegrond en zijn hierdoor robuuster - ze kunnen zelfs temperaturen onder de nul verdragen. De planten hebben zo binnen de gehele leveringsketen een betere tolerantie tegenover omgevingsinvloeden, waardoor ze zich positief onderscheiden van de klassieke kruiden uit de kas." 

De houdbaarheid is echter niet de enige factor die voor de kruiden van Johannes spreekt: "De duurzaamheid is ook een grote factor. We maken bijna helemaal geen gebruik van energie-inzet en beschermen de gewassen slechts met folietunnels of afdekfolie tegen weersinvloeden. Er wordt alleen verwarmd of belicht wanneer dit absoluut noodzakelijk is."

Een uitzondering vormt nog steeds basilicum. Vanuit de consumenten is er alleen vraag naar het ras Genovese. Dit ras telen vraagt om verwarming. Johannes werkt echter aan de acceptatie van andere rassen, die niet het typische uiterlijk, echter wel dezelfde smaak en een betere koutolerantie hebben. "Deze manier van telen is in veel opzichten een plausibele weg om duurzamere en kwalitatief hoogwaardigere producten te krijgen. Voordeliger is het daarom echter niet."

De planten groeien buiten langzamer en minder gelijkmatig, wat meer onderhoud met zich meebrengt. De hoogte van 16 cm, die door de retail geëist wordt, kan niet altijd bereikt worden.



"Dit voorschrift van de handel is moeilijk uitvoerbaar en nauwelijks verdedigbaar. Het grootste deel van deze hoogte is bij de conventionele kruiden enkel de steel. Ik vind het niet juist om de consumenten zo te misleiden", aldus Johannes. "Ik neem liever een reclamatie voor lief dan dat ik er alles aan doe om de 16 cm te bereiken. Dat maakt mij misschien eigenwijs, maar ik vind het de juiste manier."

De tuinbouw zit in een crisis: "De voorschriften van de handel en de gelijktijdige prijsdruk zijn niet meer draagbaar. Bovendien is er geen solidariteit onder de telers, want iedereen moet vechten om te overleven. Als een snelle levering, een reclamatiepercentage tegen de nul procent en een uitstekend product niet meer voldoende zijn is het twijfelachtig hoe men als teler niet in bestaansnood zou moeten raken. Ook telerscoöperaties handelen steeds minder in het belang van de telers."

Kruidenpotjes
Nu heeft Johannes Dick een concept ontwikkeld waarmee hij probeert zich van de massaproducten in de handel te onderscheiden. "We bieden vier verschillende kruidensoorten in een gezamenlijke pot aan. Dit product is ideaal voor kleine huishoudens, zoals je ze steeds meer ziet in Duitsland. Zo kan men desondanks verschillende kruiden vers verwerken en verspilt men uiteindelijk minder."

Naast de kleinere huishoudgrootte is ook de groeiende diversiteit in de keuken een trend waar de kruidenmix van Johannes op inhaakt: "We hebben onze '4 für' serie, bestaande uit verschillende themamengsels, onder andere salade, keuken, mediterraan en Asia." De kruidenpotjes worden verpakt in milieuvriendelijke papieren zakken.

Om meer klanten te bereiken, vertrouwt Johannes op de nauwe samenwerking tussen handel en telers: "Een teler kent zijn product zelf het beste, weet welk werk er achter de teelt schuilt en hoe veel waarde dit werk heeft. In de tweezijdige communicatie met handelsvertegenwoordigers kunnen zo veel eerder compromissen gevonden worden die aan beide kanten het overleven mogelijk maken."

Voor meer informatie:
Johannes Dick
Gartenbau Dick
Bendenweg 30
53332 Bornheim
info@gartenbau-dick.de 
www.gartenbau-dick.de 
+49 2222 933 10

Publicatiedatum: