Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Zoef Yilmaz, Yilmaz Radijs:

"Ik wil niet meer groeien in areaal maar in kwaliteit"

Tholen - Ruim zeventien jaar geleden startte de Turks-Nederlandse ondernemer Zoef Yilmaz met het radijs telen in Nederland. Inmiddels is het radijsareaal van het bedrijf uitgegroeid tot 20 hectare. Maar een verdere groei van het areaal vindt de teler niet zo belangrijk. "Wat maakt het nou uit of je 20 of 40 hectare radijs hebt staan. Ik wil niet meer groeien in hectare, maar in kwaliteit. Ik stoor me al jarenlang aan de mindere kwaliteit van de Hollandse radijs in de wintermaanden. Met onze belichting hebben we daar gelukkig een oplossing voor gevonden."

Inmiddels heeft Yilmaz Radijs twee seizoen met LED- en hybride-belichting achter de rug. "De proef is geslaagd. Belichting leidt namelijk tot betere kwaliteit, smaak en houdbaarheid van de radijs. Helaas is het heel lastig om de belichting met de huidige energieprijzen rond te rekenen. Dat is bijzonder jammer, want vanuit kwaliteitsoogpunt willen we eigenlijk van zes naar negen maanden belichten toe. Dan hebben we jaarrond een uniform, kwalitatief hoogwaardig product."


Zoef Yilmaz

Wekelijks produceert het Yilmaz radijs gemiddeld 90 ton losse radijs en 180.000 bosjes radijs voor haar afnemers in Engeland, Nederland, Denemarken, Duitsland, Zweden en Belgiƫ. Momenteel is de vraag naar radijs goed. In het tweede kwartaal stond de markt meer onder druk, omdat er veel aanbod in Nederland en elders in Europa was. Dat was jammer, want tussen maart en juli hebben we normaal de belangrijkste maanden, goed voor 60% van onze omzet. Gelukkig hebben we een goed derde kwartaal gehad", vertelt Zoef.

Daarbij speelt het volgens de teler in het voordeel dat het weer steeds extremer wordt. "Als je dit seizoen de wisselvallige weersomstandigheden ziet in Zuid-Europa, dan verwacht ik dat supermarkten steeds meer kiezen voor de zekerheid van radijs uit de Hollandse kassen. Maar ook wij moeten rekening houden met extremer weer. Zo was december 2018 enorm donker en dit jaar hadden we in oktober extreem donker weer."

Naast de belichting is de radijsteler momenteel druk doende met andere innovaties. Zo was hij als eerste radijsteler van Nederland PlanetProof-gecertificeerd, hoopt hij binnenkort nieuwe verpakkingen als alternatief voor plastic te introduceren en is hij druk doende met nieuwe radijsrassen. "Maar de kwaliteit, houdbaarheid en smaak staan in alle keuzes voorop. Gelukkig zien we de laatste jaren een kentering dat supermarkten zoeken naar een onderscheidende kwaliteit radijs en die kunnen wij jaarrond leveren!"

Voor meer informatie:
Yilmaz Radijs
ABC Westland 417
2685 DE Poeldijk
+31 (0)6 1941 8327
+31 (0)174 246 782
info@yilmazradijs.nl
www.yilmazradijs.nl