Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
De Ruiter presenteert ‘Journey of the Seed’ in De Ruiter Experience Center:

“Door continu toegevoegde waarde te bieden, blijven telers en retailers komen”

Tholen – Vraag het een teler en hij zal zeggen dat elke dag in zijn kas weer anders is en dat het dus nooit ‘saai’ is. Dat zal het ook in het De Ruiter Experience Center, de ontmoetingsplaats die het veredelingsbedrijf inmiddels 1,5 jaar geleden opende, niet worden. Daar zorgen ze in Bleiswijk namelijk wel voor met het continu toevoegen van nieuwe tools. De nieuwste? Een tomaat waar je binnen kunt stappen om het verhaal van zaad mee te maken. Gisteren werd deze eyecatcher onthuld.

Dat gebeurde in het bijzijn van heel wat internationale De Ruiter-collega’s. Zij waren naar Bleiswijk gekomen om de nieuwste tool te bewonderen en om gedurende de dag in een ‘global meeting’ knopen door te hakken over welke rassen gecommercialiseerd zullen worden.

Met al die collega’s bij elkaar kon de inmiddels welbekende foto op de trap natuurlijk niet ontbreken.

Wereldwijd kennis delen en netwerk bouwen
Het De Ruiter Experience Center is de plek waar het veredelingsbedrijf telers en retailers van over de hele wereld samen laat komen, onder meer om hen te laten ontdekken welke uitdagingen ze met elkaar gemeen hebben. Uitdagingen waarmee De Ruiter vervolgens weer aan de slag kan, samen met telers, want hoe kunnen rassen zo geteeld worden dat er het maximale uitgehaald kan worden in elk specifiek klimaat, ook als dat drastisch aan het veranderen is.

In het eerste jaar trok de ontmoetingsplaats met bijbehorende demokas drie keer zoveel bezoekers als verwacht en die trend zet men in Bleiswijk graag door. Ook retailers weten het Experience Center goed te vinden. Zij profiteren bijvoorbeeld van de mogelijkheid om aan een wereldwijd netwerk te bouwen, belangrijk om jaarrond groenten aan te kunnen bieden aan de consument om de hoek, aldus Nico van Vliet, die als Trade Partnerschip Manager in nauw contact met de retail en verkooporganisaties staat.


De Ruiter Experience Box. “Hier is het mogelijk makkelijk en ongedwongen informatie te verzamelen van consumenten in bijvoorbeeld de supermarkt”, aldus Nico. “Door een vraag op het scherm te presenteren en twee producten of twee verpakkingen neer te leggen, kunnen mensen met één druk op de knop hun keuze laten weten. Dat levert waardevolle informatie op en dus lenen supermarkten deze tool ook van ons.”

Toegevoegde waarde om risico’s uit te sluiten
Voor telers draait het in Bleiswijk vooral om de rassen die er ontwikkeld worden. Tijdens De Ruiter Academy-dagen komen telers van een bepaald ras regelmatig bijeen om samen kennis te delen. Bijvoorbeeld over Strabena, de troscherry pruimtomaat die dit jaar een driejarig jubileum viert, en die door een select aantal telers geteeld wordt. “Dat laatste maakt het iets moeilijker om gegevens te verzamelen”, vertelt Franky van Looveren, Sales Manager Benelux en Polen. Hij staat in nauw contact met de telers. “Dat kan ook via telefoon of met Skype, maar omdat we echt toegevoegde waarde kunnen bieden komen telers en retailers toch graag naar hier om face-to-face met elkaar in gesprek te gaan. En ook een luchtig programmaonderdeel, zoals bijvoorbeeld een potje voetbal, helpt dan.”

Om die toegevoegde waarde te kunnen leveren, is ook een speciaal team onder leiding van Jan Kamper, Market Development Lead Glasshouse, bezig met Advanced Precision Horticulture, waarbij het de uitdaging is om uit de groeiende hoeveelheid data die sensoren verzamelen, gegevens te halen waarmee rassen beter geteeld kunnen worden. “Telers willen steeds meer risico’s uitsluiten en daarom willen wij goede informatie geven”, vertelt Jan. “Waar je naartoe wilt, is dat je kunt voorspellen hoe een ras in de kas het doet als bijvoorbeeld de hoeveelheid licht minder wordt of de luchtvochtigheid hoger is dan normaal.”

Om daar iets zinnigs over te kunnen zeggen, brengt het team van Jan sensordata uit de kas van de telers, klimaatdata, data uit de proeven van De Ruiter zelf en metadata zoals een zaaidatum of kashoogte bij elkaar. “Je wilt appels met appels kunnen vergelijken en daarom schonen we heel bewust data op en herstellen we data daar waar het nodig is. Als er ergens gaten in datasets vallen, kunnen we die ook opvullen. Op die manier wordt het mogelijk om correlaties te ontdekken met als ultiem doel nog beter te voorspellen hoe rassen reageren op omstandigheden en daarmee de teler te helpen risico’s uit te sluiten. Op dit moment ligt onze focus daarbij op het monitoren van plantactiviteit gedurende de dag, om te achterhalen of er bijvoorbeeld tekorten optreden in de plant. Een tweede focus ligt dan weer op de plantbalans, waarbij het gaat over het in kaart brengen van een hele week en dan verder dan alleen het sturen op generatief of vegetatief.”


De betrokkenen bij de doorontwikkeling van het De Ruiter Experience Center kregen, tot grote hilariteit van het publiek en de gelukkigen zelf, uit handen van Joost van Regteren, EMEA Head Market Development, alias ‘Joost The Host’ (uiterst links) en Gerardo Lugo, Global Head Marketing, Product Management and Strategy, (uiterst rechts) een oorkonde als dank.


Gerardo Lugo en Svetlana Tokunova verrichtten de openingshandeling

Tegen vijf uur was het tijd om het lintje voor de ingang van de ‘Journey of the Seed’ vandaan te halen. “Wij zijn trots dat we in zeven stappen op innovatieve, creatieve technologische wijze de kennis kunnen delen omtrent ‘de reis van het zaad’ in een unieke ‘augmented reality tour’ in de tomaat”, vertelde Svetlana Tokunova, De Ruiter Portfoliomanager Benelux.

Het scannen van een QR-code in de tomaat neemt de bezoeker mee in een reis langs het hele proces dat voorafgaat aan het uiteindelijke opkweken van een tomatenplant. “Een verhaal, waarvan zelfs telers nog lang niet altijd goed op de hoogte zijn”, aldus Franky. “Zij bestellen uiteindelijk een jonge tomatenplant en weten niet precies wat daaraan voorafgegaan is. Dat laatste willen we juist wel laten zien. Transparantie is steeds belangrijker, ook met het oog op de stijgende plaag- en virusdruk.”


Met behulp van een smartphone krijgt de bezoeker het verhaal te zien en te horen.


Het Global Positioning Screen

Na het toosten op de opening van de nieuwe tool, kon iedereen informeel verder met de ‘Global Meeting’ over nieuwe rassen. Rassen waarmee telers en retailers de komende tijd weer kennis kunnen gaan maken. Dat kan in de demokas, die op individuele basis weer bezocht kan worden nadat de kas even gesloten was voor bezoek in verband met ToBRFV, maar ook door een blik te werpen op het Global Positioning Screen. Op dat scherm, dat door Nico elk jaar geüpdatet wordt, is te zien welke rassen er allemaal beschikbaar zijn en hoe die rassen in de markt gezet zouden kunnen worden als premium-, mainstream- of budgetoptie. “Wij geven slechts advies aan de retail met onze kennis van kleur, smaak, inhoudsstof of vorm.”

Voor meer informatie:
De Ruiter Seeds
www.deruiterseeds.com
[email protected]